لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۴

ايران می‌گويد گزارش آژانس روز جمعه منتشر می‌شود


علی‌اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی
علی‌اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی
علی‌اصغر سلطانيه نماينده ايران در آژانس بين‌المللی انرژی اتمی می‌گويد گزارش جديد آژانس در مورد فعاليت‌های هسته‌ای ايران احتمالاً روز جمعه منتشر خواهد شد.

این گزارش که آخرین گزارش محمد البرادعی در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران خواهد بود، در آستانه نشست ماه سپتامبر شورای حکام و مجمع عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتشر می‌شود.

آقای سلطانیه که در گفت‌وگو با فارس ضمن اشاره به احتمال انتشار گزارش جدید البرادعی در روز جمعه، از ارائه توضیحات بیشتر در این زمینه خودداری کرده است.

با این حال پيش‌بينی می‌شود که در اين گزارش توقف بسط و توسعه برنامه مناقشه‌برانگيز ايران و افزايش همکاری تهران با آژانس مورد تأييد قرار بگيرد. در همين حال، قدرت‌های جهانی قرار است برای بحث پيرامون افزايش تحريم‌ها عليه ايران با يکديگر ملاقات کنند.

در گزارش روزنامه آمريکايی وال‌استريت جورنال در اين‌باره آمده که آنچه در نهايت، در تفسير گزارش جديد واجد اهمیت است آن است که آيا ايران به واقع در سياست هسته‌ای خود تغييری داده و راه مذاکره و درهای باز را برگزيده است یا نه؟

و يا تهران تلاش دارد روسيه و چين را از هم‌سويی با تشديد تحريم‌ها دور نگه دارد و بدين ترتيب برای رسيدن به بهينه‌ترين درجه غنی‌سازی زمان بخرد؟

به گزارش خبرگزاری رويترز ديپلمات‌های غربی با ديدی حاکی از سوء‌ظن به گزارش جديد آژانس که به گفته آنها پنجشنبه يا جمعه منتشر می‌شود نگاه می‌کنند.

به گفته يکی از اين ديپلمات‌ها غربی به رويترز«اين حرکت چيزی نيست جز يک اقدام نفع‌طلبانه، برای آنکه در پيشگاه افکارعمومی این گونه جلوه داده شود که ايران مایل به همکاری است».

وی در ادامه اظهار داشت که «اغلب در مورد اين گونه اقدام‌ها سوء‌برداشت صورت می‌گيرد و اين اقدام که جنبه تکنيکی دارد به عنوان يک علامت سياسی تلقی می‌شود. اگر ايران به راستی به دنبال دادن يک علامت سياسی است می‌تواند غنی‌سازی را به حال تعليق درآورد يا دست‌کم پيشنهاد پنج به‌علاوه يک را برای مذاکره بپذيرد».

انتظار می‌رود که چهار کشور غربی آمريکا، بريتانيا، فرانسه و آلمان هفته آينده از روسيه و چين بخواهند که در تدوين قطعنامه چهارم تحريمی شورای امنيت سازمان ملل که هدف احتمالی آن هدف گرفتن فرآورده‌های پالايشی نفتی است، شرکت کنند.

اين کشورها بر اين تصورند که ايران تحت لوای برنامه غنی‌سازی اورانيوم به دنبال به دست آوردن توانايی برای ساخت سلاح هسته‌ای است.

ايران پيوسته ادعای غرب را رد کرده و ادعا می‌کند که غنی‌سازی اورانيوم را برای به دست آوردن سوخت نيروگاهی برای توليد برق، انجام می‌دهد.

هفته گذشته ايران بعد از دو سال به کارشناسان آژانس اجازه داد تا از تأسيسات نيروگاه آب سنگين اراک ديدن کنند. در عين حال گزارش‌هايی در مورد رکود در فعاليت‌های غنی‌سازی اورانیوم توسط ايران هم در چند روز گذشته منتشر شده است.

کارشناسان غربی کمبود اکسيد اورانيوم يا «کيک زرد» را عامل اين رکود دانسته‌اند و احتمال می‌دهند که اين امر به واسطه تحريم‌ها و محدوديت‌های اعمال شده عليه ايران حاصل شده باشد.

بر پايه تحريم‌های شورای امنيت سازمان ملل صادرات هرگونه ابزار، کالا، فناوری و مواد معدنی از جمله اورانيوم خام به ايران که بتواند در کار غنی‌سازی اورانيوم مورد استفاده قرار بگيرد، ممنوع است.

افزون بر اين، نقل و انتقال بيش از ۵۰۰ کيلوگرم سنگ اورانيوم در سال بايد تحت نظارت دقيق کشورهای صادرکننده فناوری هسته‌ای باشد.
XS
SM
MD
LG