لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

تلاش ايران برای صدور گاز به اروپا


ایستگاه خط لوله گازی ناباکو در بوم‌گارتن اتریش
ایستگاه خط لوله گازی ناباکو در بوم‌گارتن اتریش
شرکت ملی گاز ايران با امضاء توافقنامه‌ای ابراز تمايل کرده که گاز طبيعی ايران را از طريق ترکيه به اروپا صادر کند.

رضا کسايی‌زاده معاون وزير نفت و مدير عامل شرکت ملی گاز ايران روز شنبه قراردادی با شرکتی که گفته می‌شود يک شرکت ترکيه‌ای است، اما نامی از آن برده نمی‌شود امضاء کرد.

مدير عامل شرکت ملی گاز ايران اظهار داشت که به موجب قرارداد منعقده طرف ايرانی (يعنی شرکت ملی گاز ايران) به طرف ترکيه‌ای (نامعلوم و نامشخص) اجازه داده است تا ضمن تأسيس يک شرکت جديد از دولت ترکيه مجوز لازم برای عبور گاز ايران، تا سقف ۳۵ ميليارد متر مکعب در سال، را دريافت کند.

پايگاه اطلاع رسانی دولت ایران به نقل از آقای کسايی‌زاده اعلام کرد که ۵۰ درصد از سهام اين شرکت تازه تأسيس در مالکيت شرکت ملی گاز ايران خواهد بود تا به گفته او «بر حسب شرايط شکل‌گيری سرمايه‌گذاری به بخش خصوصی واگذار شود.»

شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی (شانا) می‌نويسد «رويکرد کلی شرکت ملی صادرات گاز ايران اين است که گاز صادراتی کشور را در نقطه مرزی بازرگان تحويل خريداران دهد».

آقای کسایی‌زاده اضافه کرده است که مسیرهای مختلفی برای انتقال گاز ایران به اروپا مطرح است که دو مسیر خط لوله پارس و مسیر نابوکو شرایط بهتری در قیاس با دیگر مسیرها دارد.

آبان ماه گذشته، هيلمی گولر، وزير نيرو و منابع طبيعی ترکيه، پيش‌بينی کرده بود که ۱۲ ميليارد دلار در ايران برای احداث خط لوله‌ای از عسلويه، در استان بوشهر، تا مرز ترکيه، سرمايه‌گذاری کند.

به نوشته خبرگزاری چينی شين‌هوآ مذاکرات و توافقنامه‌های اخير بين مقام‌های ايران و ترکيه، کشورهای اتحاديه اروپا را اميدوار کرده که جايگزينی مطمئن برای گاز روسيه در مواقع بحرانی يافت شود.

ذخاير ايران بعد از روسيه دارای بيشترين حجم گاز در جهان بوده و ۱۶ درصد از منابع گازی جهان در اختيار ايران است.

حسن قشقاوی،سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، هم روز دوشنبه در نشست مطبوعاتی خود در خصوص امضای اين توافقنامه گازی اظهار داشت: مدير عامل گاز اعلام کرده که توافقی حاصل شده است. ايران همواره در چارچوب همکاری با ترکيه می‌تواند مسير ارزشمندی برای صدور گاز به اروپا باشد.
XS
SM
MD
LG