لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

وزارت خارجه ایران: آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران نظارت کامل دارد



حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، می‌گويد: «روابط جمهوری اسلامی با آژانس بين المللی انرژی اتمی در چارچوب موافقت ‌نامه‌های بين المللی ادامه دارد و همه چيز در اين همکاری‌ها شفاف و دقيق است».

حسن قشقاوی در نشست خبری خود در واکنش به نگرانی‌های ابراز شده در مورد ميزان اورانيوم غنی‌شده ايران و ادامه روند غنی‌سازی گفت: « طبق برنامه، فعاليت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی در چارچوب برنامه‌ی جامع و کلان صلح‌آميز هسته‌يی ادامه خواهد داشت و همه‌ی بخش‌ها تحت کنترل و نظارت آژانس هستند.»

روز اول اسفند، محمد البرادعی، مديركل آژانس بين المللى انرژى اتمى، در تازه‌ترين گزارش خود آورده بود که ايران غنى سازى اورانیوم را متوقف نكرده و با بازرسان آژانس همكارى نمى‌كند.

اندکی پس از انتشار این گزارش، على اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس، گفت: «اگر چه گفته شده است كه ايران غنى سازى اورانيوم را تعليق و پروتكل را نيز تصويب نكرده است، اما اينها مطالب جديدى نيست و به كرات دلايل حقوقى و فنى خود درباره اين موارد را ارائه كرده ايم.»

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، چند روز پس از انتشار تازه ترین گزارش خود، اعلام کرد ايران براى تعيين ميزان دقيق اورانيوم غنى شده و جلوگيرى از خطاى مجدد، با بازرسان این آژانس به خوبى همكارى مى‌كند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه نشست مطبوعاتی خود و در واکنش به اظهارات صدراعظم پيشين آلمان در سفر به ايران که گفته بود جمهوری اسلامی غنی‌سازی اورانيوم در چارچوب يک کنسرسيوم هسته‌يی را پذيرفته است، پاسخ صريحی نداد اما گفت: «در پکيجی که ايران ارائه داد از کنسرسيوم عمومی و در سطح جهانی در کنار بحث خلع سلاح و عدم اشاعه و ضرورت بر خلع سلاح هسته‌يی، بحث به ميان آمده که اين پيشنهاد درمورد وجود کنسرسيوم در سطح جهان است که طبعا ايران نيز يکی از اين کشورها است.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران در ادامه افزود که سفر گرهارد شرودر، صدر اعظم سابق آلمان، به ايران يک سفر غيررسمی و شخصی بوده و ديدارهايی با مقامات جمهوری اسلامی داشته است.

درباره اين موضوع که «آقای شرودر حامل پيام خاصی برای ايران بوده است» حسن قشقاوی گفت: «در ديدارهای انجام گرفته طيف گسترده‌ای از مسائل منطقه‌ای، دو جانبه‌ و جهانی مورد بررسی قرار گرفته، اما موضوعی خاص و بحث ميانجی‌گری در کار نبوده است».

آقای شرودر روز شنبه در تهران گفته بود که ایران ازطرح ايجاد کنسرسيوم هسته‌ای برای راه اندازی مجتمع بين‌المللی غنی‌سازی اورانيوم در خاک خود استقبال می‌کند و آن را راه‌حلی محتمل برای مسئله هسته‌ای می‌داند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در اين نشست خبری در پاسخ به این موضوع «که عدم افزايش سانترفيوژ‌های ايران و انجام ۲۱ بازديد سرزده از تاسيسات هسته‌يی به اجرای پروتکل الحاقی شباهت دارد»، گفت: «همکاری ما با آژانس بر اساس [معاهده] "ان‌پی‌تی" و مفاد جامع پادمان ادامه دارد و همکاری‌ها، نصب دوربين، مونيتورينگ، بازرسی اشخاص و مواد استخراج شده از دستگاه‌های غنی‌ سازی به صورت مشخص وجود دارد.»

آقای قشقاوی درمورد پيش‌راه‌اندازی نيروگاه بوشهر، بار ديگر اظهار داشت که همه چيز در بوشهر در حال اجرا و پيشرفت است، اما در مورد جزئيات آن اطلاعاتی ارائه نداد. او اضافه کرد: «در سفری که آقای کرينکو رييس آژانس فدرال اتمی روسيه به تهران خواهد داشت و پس از ديدار با آقای آقازاده، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران،جزييات اعلام می‌شود. »

ایران روز چهارم اسفند ماه اعلام کرد که «پيش‌راه‌اندازى» نيروگاه اتمى بوشهر در هفته جارى با حضور مقام هاى روسى و ايرانى انجام مى‌شود.

در همين نشست خبری از آقای قشقاوی در مورد دعوت وزير خارجه‌ی ايتاليا از جمهوری اسلامی برای شرکت در اجلاسی درمورد افغانستان در حاشيه‌ی اجلاس گروه ۸ گفت: «در گفت‌وگوی تلفنی با وزير امور خارجه ايران اين دعوت صورت گرفته و ما با نظر مثبت در حال بررسی موضوع شرکت آقای متکی در اين اجلاس به نمايندگی از جمهوری اسلامی هستيم. »

درباره ارتباط با موضوع، از آقای قشقاوی در مورد اظهارات خانم کلينتون، وزير خارجه آمريکا، مبنی بر ديدار و مذاکره سفرای ايران و آمريکا در افغانستان پرسيده شد، که سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی اين خبر را تکذيب کرد و افزود: «هيچ مذاکره‌ای بين سفرای ايران و آمريکا در کابل صورت نگرفته است.»
XS
SM
MD
LG