لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۷

کاهش حداقل حقوق کارگران


کارگر مس سرچشمه
کارگر مس سرچشمه
شورای عالی کار کمتر از يک هفته پس از تعيين حداقل حقوق کارگران برای سال ۸۸ روز گذشته طی جلسه‌ای فوق‌العاده از مصوبه خود عقب نشينی کرد و حداقل حقوق کارگران برای سال آينده را پنج درصد کاهش داد.

اين شورا در جلسه ۲۱ اسفند خود حداقل حقوق ماهيانه کارگران برای سال ۸۸ را ۲۷۴ هزار و پانصد تومان تعيين کرده بود اما روز سه‌شنبه با کاهش پنج درصدی حداقل حقوق کارگران در سال ۸۸ را ۲۶۳ هزار و ۵۲۰ تومان اعلام کرد.

به اين ترتيب حداقل حقوق روزانه کارگران در سال ۸۸ که پيشتر ۹ هزار و ۱۵۰ تومان تعيين شده بود به ۸ هزار و ۷۴۰ تومان کاهش يافت.

عليرضا محمدعلی، مشاور وزير کار دولت محمود احمدی‌نژاد، علت تجديد نظر و کاهش در حداقل حقوق کارگران در سال ۸۸ را «نامه رسمی بانک مرکزی در مورد پيش‌بينی نرخ تورم در ۶ ماه نخست» سال آينده ذکر کرد.

با اين همه خبرگزاری ايلنا اعلام کرد که «تورم موجود کشور بنا به اعلام بانک مرکزی در تاريخ ۱۸ اسفند ماه سال جاری حدود ۲۶ درصد اعلام شده» است.

سايت رسمی بانک مرکزی نيز در گزارشی از «شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ايران در ۱۸ اسفند» اعلام کرده که « نرخ تورم در دوازده ماه منتهی به بهمن ماه ۱۳۸۷ نسبت به دوازده ماه منتهی به بهمن ماه ۱۳۸۶ معادل ۲۵.۹ درصد می باشد».

روز سه شنبه ۲۷ اسفند وزير کار و ديگراعضای شورای عالی کار با عقب نشينی از مصوبه قبلی خود در نهايت حداقل حقوق کارگران را ۲۶۳ هزار و ۵۲۰ تومان تعيين کردند.

ولی الله صالحی نماينده کارگران در اين شورا قبل از تعيين حداقل حقوق کارگران گفته بود که «با افزايش تورم در سال‌های گذشته قدرت خريد کارگر رشد نکرده است».

وزير کار هفته گذشته با اشاره به اينکه «هميشه کارگران يک سال از تورم عقب هستند» به خبرگزاری فارس گفت که حداقل حقوق تعيين شده «با توجه به مشکلات جدی کارگری و تورم موجود» محاسبه شده است.
XS
SM
MD
LG