لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۴

نشست نمایندگان ۱+۵ در باره پرونده هسته‌ای ایران


نیروگاه اتمی بوشهر
نیروگاه اتمی بوشهر

نمايندگان کشورهای گروه ۱+ ۵ روز چهارشنبه در نشستی در آلمان به بررسی راهبرد جديد خود در مواجهه با فعالیت‌های هسته‌ای ايران می‌پردازند.


روز چهارشنبه مدیران‌کل وزارت‌های خارجه آمریکا، روسیه، چين، بریتانیا و فرانسه (اعضای دائم شورای امنیت) به اضافه آلمان در شهر ویسبادن گرد می‌آیند تا تلاش‌های گروه ۱+۵ را برای متقاعد کردن ايران به توقف برنامه‌های حساس هسته‌ای‌اش ادامه دهند.


ايران همواره تاکید کرده است که فعاليت‌های هسته‌ای‌اش مقاصدی صلح‌آميز را دنبال می‌کند؛ اما کشورهای غربی می‌گویند نگرانند برنامه هسته‌ای ايران پوششی برای اهداف نظامی و تسليحاتی باشد.


نشست روز چهارشنبه کشورهای ۱+۵ یک روز پس از آن برگزار می‌شود که ايران اعلام کرد نخستين ماهواره خود را، که با «فن‌آوری بومی ساخته شده»، به فضا پرتاب کرده است.


به گزارش خبرگزاری‌های ايران، برای حمل ماهواره «اميد» موشک «سفير ۲» به‌کار گرفته شده است.


به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی، ماهواره «اميد» برای امور پژوهشی و مخابراتی به فضا پرتاب شده است.


کشورهای غربی، از جمله مقام‌های بلندپایه آمريکا، بريتانيا و فرانسه، در واکنش به این خبر گفته‌اند که فن‌آوری استفاده شده در پرتاب ماهواره می‌تواند برای ساخت موشک‌های باليستيک نیز مورد استفاده قرار گيرد.

نشست روز چهارشنبه گروه ۱+۵ در حالی برگزار می‌شود که دولت جدید آمريکا راهبردهای متفاوتی در رویارویی با تهران اعلام کرده است. اما ایالات متحده می‌گوید که برای پيشرفت راهبرد جديد اين کشور نسبت به ايران، تهران نيز بايد انعطاف‌پذير باشد.


شورای امنیت سازمان ملل به دلیل اصرار جمهوری اسلامی ایران به ادامه فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران صادر کرده است.


از سوی دیگر نشست روز چهارشنبه گروه ۱+۵ در حالی برگزار می‌شود که دولت جدید آمريکا راهبردهای متفاوتی در رویارویی با تهران اعلام کرده است. اما ایالات متحده می‌گوید که برای پيشرفت راهبرد جديد اين کشور نسبت به ايران، تهران نيز بايد انعطاف‌پذير باشد.


هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا، روز سه‌شنبه گفت: «ايران اکنون فرصت آن را دارد که گامی به پيش گذارد و عضو مفيد جامعه بين‌المللی شود».


همچنین فرانک‌-‌والتر اشتان‌ماير، وزير خارجه آلمان روز سه‌شنبه در مقاله‌ای که در روزنامه زوددويچه زايتونگ منتشر شد، با اشاره به رويکرد جديد دولت آمريکا نوشت: «من از آنهايی که در تهران مسئوليتی دارند دعوت می‌کنم تا از اين فرصت استفاده کنند».

XS
SM
MD
LG