لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

اوباما از امکان گفتگو با ایران می‌گوید


مصاحبه اختصاصی رئيس‌جمهوری آمريکا با شبکه العربيه دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۷
مصاحبه اختصاصی رئيس‌جمهوری آمريکا با شبکه العربيه دوشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۷

باراک اوباما رئيس جمهوری آمريکا در بخش پايانی مصاحبه خود با شبکه تلويزيونی العربيه به پرسشی که در مورد ايران و آينده روابط با اين کشور مطرح شد، پاسخ گفت.

پرسش خبرنگار العربيه از باراک اوباما اين بود: «آيا آمريکا ايران هسته‌ای را تحمل خواهد کرد و اگر نه آمريکا برای جلوگيری از اين امر تا کجا پيش خواهد رفت؟»

رئيس جمهوری آمريکا در پاسخ به گفته‌های خود در طول مبارزات انتخاباتی خود اشاره کرد و گفت در آنجا «تأکيد کردم آنچه برای ما که در روابط‌مان با ايران اهميت دارد بهره‌گيری از همه آن چيزی است که در توان ايالات متحده وجود دارد، از جمله از ديپلماسی».

آقای اوباما در اشاره به مردم و تمدن ايران گفت: «مردم ايران مردم بزرگی هستند و تمدن ايران هم تمدن بزرگی است».

رئيس‌جمهوری آمريکا در عين حال موانع موجود را نيز برشمرد و اظهار داشت: «ايران به گونه‌ای عمل کرده که موجب آسايش و صلح در منطقه نشده است؛ تهديد ايران عليه اسرائيل، پی‌گيری برای به دست آوردن سلاح هسته‌ای که می‌تواند در نهايت به مسابقه تسليحاتی در منطقه منجر شده و زندگی همه را در منطقه ناامن سازد، و حمايت از سازمان‌های تروريستی در گذشته، هيچ يک از اين‌ها مفيد نيست».

آقای اوباما در طول مبارزات انتخاباتی خود از ايده گفتگوی مستقيم و بدون پيش‌شرط با ايران سخن گفته بود و اين بار همين ايده را بار ديگر در اين مصاحبه عنوان کرد و گفت: «مهم است که ما می‌خواهيم با ايران گفتگو کنيم تا به طور روشن بگوييم که اختلاف نظر ما و در عين حال راه پيشرفت برای ايران در کجا است».

رئيس‌جمهوری آمريکا به زمان آغاز اين گفتگوهای احتمالی و يا زمان تماس برای برقراری اين گفتگوها اشاره‌ای نکرد اما تأکيد کرد که «در چند ماه آينده چارچوب کلی و رويکرد خود در اين باره را عرضه خواهيم کرد».

پايان صحبت باراک اوباما رئيس‌جمهوری آمريکا اشاره‌ای بود به رويکرد سياسی متفاوت وی نسبت به آنهايی که خود را دشمن آمريکا می‌دانند، «همان طور که در نطق خود به هنگام مراسم تحليف گفتم اگر کشورهايی نظير ايران بخواهند مشت گره کرده خود را بگشايند، دست گشاده ما را پيش روی خود خواهند ديد».

XS
SM
MD
LG