لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

برای حمايت از عمر البشير، لاريجانی به سودان رفت


 علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی
علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی
علی لاريجانی روز جمعه عازم سودان شد تا حامل پيام ايران در محکوميت احضار عمر البشير به دادگاه بين‌المللی لاهه به اتهام «جنایت علیه بشریت و جرایم جنگی» باشد.

يک هيئت پارلمانی، علی لاريجانی، رئيس مجلس شورای اسلامی، را در اين سفر يک روزه همراهی می‌کند. هدف از اين سفر اعلام حمايت ايران از عمر البشير، رئيس جمهوری سودان است که حکم تعقيب وی روز چهارشنبه از طرف دادگاه بين‌المللی لاهه صادر شد.

دادگاه کيفری بين‌المللی لاهه روز چهارشنبه حکم بازداشت رئيس حکومت سودان را به اتهام جنايت جنگی و جنايت عليه بشريت در منطقه دارفور واقع در غرب اين کشور، صادر کرد.

طرفداران بشیر در خیابان‌های خارطوم؛ دادگاه لاهه به اتهام جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت برای رئیس جمهوری سودان حکم جلب صادر کرده است.
خبرگزاری دولتی ايرنا به نقل از آقای لاريجانی پيش از عزيمت به خارطوم گزارش داد که «اين حکم [دادگاه کيفری بين‌المللی] از بعد حقوقی مبنای عقلی ندارد و در اين مقطع خاص زمانی صدور چنين حکمی حامل پيام سياسی است».

رئيس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: « لازم می بينيم در قبال صف کشی ناحقی که کشورهای بزرگ با استفاده از ابزار نهادهای بين المللی عليه سودان انجام داده اند و قصد تحميل اراده خود به اين کشور را دارند در کنار آن باشيم».

روز پنجشنبه نيز حسن قشقاوی، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی، حکم دادگاه بين‌المللی لاهه در مورد عمر البشير را «ناعادلانه و با انگيزه سياسی» خوانده بود که حاکميت و مصونيت دولتمردان کشورهای جهان را مخدوش می‌کند.

علاوه بر هيئت پارلمانی ايرانی،آقای لاريجانی را در اين سفر هيئتی به نمايندگی از کشورهای شرکت‌کننده در «کنفرانس حمايت از فلسطين» که روزهای ۱۴ و ۱۵ اسفند در تهران جريان داشت همراهی می‌کنند.
XS
SM
MD
LG