لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۹

دولت عراق کشته‌شدن هفت نفر از ساکنان اردوگاه اشرف را تأييد کرد


مسدود شدن راه‌های ورود به اردوگاه اشرف توسط نيروهای انتظامی عراق
مسدود شدن راه‌های ورود به اردوگاه اشرف توسط نيروهای انتظامی عراق
دولت عراق روز پنجشنبه اعلام کرد که هفت ايرانی عضو سازمان مجاهدين خلق در جريان درگيری برای کنترل اردوگاه اشرف کشته شدند.

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، پيشتر گفته بود که در درگيری‌هايی که از روز سه‌شنبه برای کنترل اروگاه اشرف در استان دياله اين کشور آغاز شده، کسی کشته نشده است.

روز سه‌شنبه نيروهای پليس عراق که از پشتيبانی واحدهايی از ارتش اين کشور برخوردار بودند قصد ورود به اين اردوگاه را داشتند که با ممانعت ساکنين آن مواجه شدند و همين امر آغازی شد بر درگيری دو روزه بين دو طرف. منابع خبری به نقل از مقامات محلی تلفات اعضاء مجاهدين را ۱۱ نفر اعلام کرده‌اند.

اردوگاه اشرف نزديک به دو دهه است که مقر اعضا سازمان مجاهدين خلق ايران است که در دهه ۶۰ عليه جمهوری اسلامی اعلان جنگ مسلحانه کرد.

منابع خبری سازمان مجاهدين تلفات خود را ۱۲ نفر اعلام کردند در حالی که منابع عراقی شمار کشته‌شدگان را هفت نفر می‌دانند. ورود خبرنگاران و روزنامه‌نگارن به صحنه‌های درگيری ممنوع شده بنا بر اين منبع مستقلی نمی‌تواند ميزان تلفات را مشخص کند.

برخی گروه‌ها و فعالان حقوق بشر شيوه برخورد دولت عراق با ساکنين اردوگاه اشرف را مورد انتقاد قرار داده‌اند. اينان می‌گويند که بستن اردوگاه و بيرون کردن اجباری ساکنان آن، نقض آشکار قوانين حقوق بشر است.

از جمله سازمان عفو بين‌الملل در اعلاميه‌ای که روز پنجشنبه انتشار داد از دولت عراق خواست تا تحقيقاتی را در مورد «استفاده افراطی از زور» در برخورد با ساکنين اردوگاه اشرف انجام دهد.

اين سازمان در اطلاعيه خود به کشته شدن هشت نفر و زخمی شدن بيش از چهارصد نفر در جريان حمله نزديک به هزار نيروی عراقی به ساکنين غيرمسلح اردوگاه مجاهدين خلق اشاره کرده است.

دولت عراق برخلاف اظهار نظر روز چهارشنبه خود، وجود تلفات در درگيری‌ها را تأييد کرد، اما اعلام داشت که درگيری‌ها روز پنجشنبه پايان يافته است.

علی الدباغ، سخنگوی دولت عراق، علت وقوع تلفات را نه تيراندازی نيروهای انتظامی و نظامی، که اقدام به خودکشی افراد اردوگاه اشرف اعلام کرد که با انداختن خود به زير ماشين‌های نظامی به عمد خود را به کشتن می‌دهند.

سخنگوی دولت عراق تعداد افرادی که بدين نحو کشته شده‌اند را پنج نفر اعلام کرد و در عين حال خاطر نشان ساخت که دو نفر ديگر به هنگام فرار از اردوگاه توسط تک‌تيراندازهای مجاهدين خلق کشته شده‌اند.

ايران، عراق و ايالات متحده آمريکا سازمان مجاهدين خلق را سازمانی تروريستی می‌دانند و دولت عراق هم اصرار دارد که ساکنين اردوگاه اشرف يا به ايران برگردند و يا خاک عراق را به مقصد يک کشور ثالث ترک کنند.

برخی گروه‌ها و فعالان حقوق بشر در کشورهای غرب شيوه برخورد دولت عراق با ساکنين اردوگاه اشرف را مورد انتقاد قرار داده‌اند. انها می‌گويند که بستن اردوگاه و بيرون کردن اجباری ساکنان آن، نقض آشکار قوانين حقوق بشر است.

صدام حسين، رئيس جمهور پيشين عراق، در دهه هشتاد ميلادی، و به هنگام جنگ کشورش با ايران به مجاهدين خلق اجازه داد که در ۸۰ کيلومتری شمال بغداد، در استان دياله اردوگاهی برپا کرده و در آن استقرار پيدا کنند.

سازمان مجاهدين در سال ۲۰۰۳ سلاح‌های خود را تحويل نيروهای آمريکايی داد، اما حضور اعضايش در خاک عراق همچنان موضوع مورد مناقشه کشورهای ايران، عراق و آمريکا است.
XS
SM
MD
LG