لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۳

سردر دروازه هزارجريب اصفهان تخريب شد


حفاری‌های تونل مترو اصفهان
حفاری‌های تونل مترو اصفهان
بر اثر آنچه کارشناسان بي‌توجهی در انجام پروژه‌های عمران شهری می‌نامند سردر دروازه هزارجريب اصفهان، از بناهای تاريخی به جا مانده از دوره صفوی، تخريب شد.

علاقمندان و کارشناسان امور تاريخی و فرهنگی شهر اصفهان مي گويند که حفاری های مربوط به متروی اصفهان بدون نظارت و مشاوره کارشناسان تاريخی و فرهنگی انجام می‌شود. از همين رو حفاری‌های انجام شده علاوه بر تخريب سردر دروازه هزارجريب، موجب از بين رفتن بسياری از مکان‌های کاوش نشده، قبرستان‌ها و اشياء تاريخی شده است.

سازمان‌های غيردولتی و دوستداران فرهنگ و تاريخ اصفهان پيش از اين بارها به مسئولان شهرداری، شورای شهر و مقام‌های سازمان ميراث فرهنگی اصفهان در مورد تخريب آثار و ابنيه تاريخی شهر اصفهان بر اثر انجام خودسرانه طرح های عمرانی هشدار داده بودند.

متخصصان و فعالان عرصه فرهنگ و تاريخ ايران در هشدارهای خود بارها اعلام کرده بودند که مسئولان شهری اصفهان از ده سال پيش بدون توجه به پيشينه تاريخی شهر اصفهان و ميراث فرهنگ آن، با اجرای پروژه های شهری و عمرانی، شماری از آثار تاريخی را تخريب و ويران کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری نیمه رسمی دانشجویان ایران، ایسنا، عليرضا جعفري‌زند، باستان‌شناس، که در نشستی خبری در اصفهان سخن می‌گفت در اين باره اظهار داشت: « سال گذشته، سردر بزرگ دروازه‌ی کاخ هزارجريب در کارگاه حفاری مترو در ميدان آزادی (معروف به دروازه شيرازدر جنوب شهر اصفهان) کشف شد؛ ولی برای اينکه مترو به کار خود ادامه دهد، اين اثر ارزشمند شبانه تخريب شد».

آقای جعفری زند در صحبت‌های خود به اين نکته نيز اشاره کرد که در جاي‌جای شهر اصفهان، آثار تاريخی ارزشمندی وجود دارند که گاه قدمت آنها به دوران ساسانی مي‌رسد؛ ولی ساخت‌وسازهای جديد موجب از بين رفتن بسياری از اين آثار شده‌ است. البته بسياری از اين اتفاق‌ها شبانه رخ مي‌دهند.

آقای جعفری‌زند که مدرس رشته‌ی باستان‌شناسی در دانشگاه علوم و تحقيقات تهران است در ادامه اظهار داشت که حفاري‌های مترو در اصفهان، بدون حضور باستان‌شناسان در خيابان چهارباغ و مناطق بسيار مهم و حساس انجام شده است

در جريان سفر محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری اسلامی به شهر اصفهان که کمتر از يک ماه پيش انجام شد، جمعی از خبرنگاران ميراث فرهنگی استان‌ اصفهان در نامه‌ای خطاب به وی نوشته بودند که «چندی است که اصفهان مهد هنر ايرانی ـ اسلامی قربانگاه کج‌سليقگی در مديريت شده و هر روز قطعه‌ای از اين شهر در پيشگاه به اصطلاح مدرن شدن قربانی مي‌شود. يک روز نقش جهان فدا مي‌شود و روز ديگر، سي‌وسه پل و مدرسه‌ی چهارباغ در صف قربانيان قرار مي‌گيرند و آهسته آهسته با ادامه‌ی اين روند، ديگر اصفهان بهشت ثانی نخواهد بود.»

عبور متروی اصفهان از بافت‌های تاريخی مانند چهارباغ، آب بخشان، مورنان، کنار بقعه شيخ ابومسعود، باغ تختی و دروازه دولت صدمات جبران‌ناپذيری را به ميراث تاريخی اين شهر زده است.

محمدعلی دادخواه، وکيل پرونده متروی چهارباغ اصفهان ،مي‌گويد که بي‌توجهی ضابطان قضايی و نبود برخی حساسيت‌ها در اين مورد از سوی دادستان رسيدگي‌کننده به پرونده، موجب ادامه روند تخريب آثار تاريخی شده است.

مسئولان قضايی، ادامه ساختمان مترو در مسير چهارباغ اصفهان را ممنوع اعلام کرده بودند، اما به اين دستور قضايی توجهی نشد و کار حفاری ادامه پيدا کرد و اکنون بناهای کاخ هشت بهشت، بازارچه بلند، مدرسه چهارباغ و سی و سه پل در معرض تخريب قرار گرفته است.
XS
SM
MD
LG