لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۸

سوگند به دولت و یهودیت، شرط شهروند شدن در اسرائیل


بنیامین نتانیاهو (نفر سوم از سمت چپ) و برخی از اعضای هیئت وزیران اسرائیل
بنیامین نتانیاهو (نفر سوم از سمت چپ) و برخی از اعضای هیئت وزیران اسرائیل
یک هفته پس از آن که دولت اسرائیل سوگند یاد کردن به «یهودیت و دولت دموکراتیک اسرائیل» از سوی غیریهودیان ساکن این کشور را به عنوان شرط شهروند شدن برای آنها تعیین کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، یهودیان غیراسرائیلی را نیز مشمول این قانون دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیئت وزیران اسرائیل در هفته گذشته با ۲۲ رأی موافق و ۸ رأی مخالف، «قانون بازگشت» را که به موجب آن غیریهودیان ساکن اسرائیل برای پذیرفته شدن به عنوان شهروند این کشور باید به «یهودیت و دولت دموکراتیک اسرائیل» سوگند یاد کنند، به تصویب کابینه رساند.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو،‌ نخست وزیر اسرائیل، روز دوشنبه از یاکو نعیمان، وزیر دادگستری، که اولین بار این ایده را در کابینه مطرح کرده بود، خواست تا علاوه بر غیریهودیان، یهودیان مهاجر را نیز مشمول این قانون اعلام کند.

طبق قانون کنونی اسرائیل، تمامی یهودیان غیراسرائیلی، در صورت اسکان در اسرائیل به طور خود به خود به عنوان شهروند این کشور شناخته می‌شوند.

«قانون بازگشت» که اکنون از سوی هیئت وزیران اسرائیل مورد تأیید قرار گرفته است، پس از تصویب نهایی از سوی کنست، پارلمان اسرائیل، به طور رسمی به اجرا در خواهد آمد.

هفته گذشته و پس از تأیید این قانون از سوی هیئت وزیران، آقای نتانیاهو با قرائت متن اعلام استقلال اسرائیل، بار دیگر تأکید کرد که اسرائیل در آن واحد «کشور یهودیان» و «کشوری دموکراتیک» است «که در آن تمامی شهروندان یهودی و غیریهودی از حقوق مساوی برخوردارند».

این خبرگزاری می‌افزاید به دنبال تأیید شدن این قانون از سوی دولت نتانیاهو، روز شنبه، هزاران یهودی و عرب در تل‌آویو، پایتخت اسرائیل، علیه این قانون دست به تظاهرات زدند و آن را «نژادپرستانه» دانستند.

اکنون و پس از درخواست آقای نتانیاهو از هیئت وزیران برای اصلاح «قانون بازگشت» نیز همچنان برخی از اعراب اسرائیلی معتقدند که اصلاح این قانون، تغییری در ماهیت «نژادپرستانه» آن ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، احمد طیبی، نماینده عرب پارلمان اسرائیل، معتقد است که ایده «قانون بازگشت» به خودی‌خود نامناسب است و یکپارچه کردن اجباری یهودیان و اعراب اسرائیل هیچ ضرورتی ندارد.

در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد جمعیت اسرائیل را اعراب تشکیل می‌دهند. اسرائیل دارای ۶ میلیون شهروند یهودی و حدود ۱.۵ میلیون شهروند عرب است.
XS
SM
MD
LG