لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

کرزای انتخابات افغانستان را «درست و صادقانه» خواند


حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان
حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان
در ميان ادعاها و شکايت‌های بسيار در مورد روند برگزاری و انجام انتخابات رياست جمهوری افغانستان، حامد کرزای که بر حسب اعلام نتايج تاکنون نامزد برنده است انتخابات را درست و صادقانه خواند.

آقای کرزای روز چهارشنبه از انتخابات ماه پيش افغانستان دفاع کرد و نتايج آن را صحيح خواند. نتايج حاصل از شمارش ۹۴ درصد آرا نشان می‌دهد که حامد کرزای انتخابات را در دور نخست آن با کسب بيش از پنجاه درصد آراء با پيروزی پشت سر گذاشته است.

نزديک‌ترين رقيب آقای کرزای در اين انتخابات، عبدالله عبدالله است که حسب نتايج اعلام شده ۲۸ درصد آراء را نصيب خود کرده است.

هم‌زمان با اعلام اين نتايج، کميته شکايت‌های انتخاباتی از مقام‌های افغان خواسته است که آراء اخذ شده را مجدداً بازشماری کنند. اين کميته که عمده اعضای آن از طرف سازمان ملل متحد منتصب شده‌اند می‌گويد شواهد «روشن و متقاعدکننده‌ای» در مورد تقلب در رأی‌گيری‌ها به دست آورده است.

مقام‌های مسئول انتخابات گفته‌اند که اين کار هفته‌ها و شايد ماه‌ها به طول بينجامد.

آقای کرزای روز چهارشنبه در مورد روند برگزاری انتخابات گفت: «مقام‌های برگزارکننده انتخابات، به‌رغم وجود مشکلات متعدّد، کار خود را در کمال صداقت و با نهايت بی‌طرفی انجام دادند».

در همين حال برهان‌الدين ربانی، رئيس جمهوری سابق افغانستان، در اظهاراتی بيان داشت: «نتايج انتخابات افغانستان بايد صحيح و پاکيزه باشد، در غير اين صورت اين کشور با آشوب و چالش‌های بزرگی روبه‌رو خواهد شد».

اين سخنان در مراسم بزرگداشت احمد شاه مسعود بيان شد. احمد شاه مسعود رهبر مجاهدين شمال و از مخالفان سرسخت طالبان بود که هشت سال پيش بر اثر يک انفجار انتحاری کشته شد.

در اين مراسم حامد کرزای که بيشتر طرفداران وی در ناحيه جنوب افغانستان و در ميان پشتون‌ها هستند شرکت نداشت.

مارک سدويل، سفير بريتانيا در افغانستان، می‌گويد پيش از اظهار نظر قطعی کميته شکايت‌های انتخاباتی نمی‌توان در مورد درستی و صحت انتخابات نظر قطعی داد.

وی در مصاحبه با راديو بی‌بی‌سی اعلام کرد که «بايد نتیجه تحقيقات را ببينيم. ما هميشه می‌دانستيم که در اين انتخابات تقلب روی خواهد داد، بی‌قانونی اتفاق خواهد افتاد. متأسفانه اين روند اجتناب‌ناپذير بود، و ما پيش از انتخابات در مورد آن صحبت کرده بوديم».

در شرايط فعلی همه چشم به کارآيی و تصميم کميسيون شکايت‌های انتخاباتی دوخته‌اند. نتيجه نهايی انتخابات با نظر اين کميسيون اعلام خواهد شد.

نيروهای غربی مستقر در افغانستان در ابتدا از آن رو که نيروهای طالبان نتوانستند خللی در روند انتخابات ايجاد کنند آن را يک پيروزی خواندند. اما اين حس پيروزی هر روز با ارائه شواهدی دال بر تقلب در انتخابات و دستکاری در آرا کم‌رنگ‌تر از پيش می‌شود.
XS
SM
MD
LG