لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۵

دیدارهای فرستاده اوباما در خاورمیانه با مقامات اسرائیلی و فلسطینی


بنامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل، و جرج ميچل، فرستاده ويژه رئيس‌جمهوری آمريکا به خاورميانه، بیت‌المقدس پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۸۸
بنامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل، و جرج ميچل، فرستاده ويژه رئيس‌جمهوری آمريکا به خاورميانه، بیت‌المقدس پنجشنبه ۲۷ فروردين ۱۳۸۸
پس از ديدار جرج ميچل، فرستاده ويژه باراک اوباما به خاورميانه، با مقام‌های اسرائيلی که بيانگر تفاوت ديدگاه‌های تل‌آويو و واشنگتن بود، آقای ميچل روز جمعه با محمود عباس و ديگر مقامات بلندپايه تشکيلات فلسطينی ديدار کرد.

ديدارهای روز پنجشنبه جرج ميچل با مقامات دولت جديد اسرائيل پيامی قاطع داشت؛ آمريکا از اسرائيل می‌خواهد که مذاکرات سياسی با فلسطينی‌ها را بر اساس طرح «نقشه راه» و تفاهم‌های آناپوليس ادامه دهد که هدف غایی آن، برپایی کشوری فلسطينی و همزيستی مسالمت‌آميز آن در کنار اسرائيل است.

بنيامين نتانياهو نخست‌وزير جديد اسرائيل پنجشنبه در ديدار با ميچل گفته بود که «مذاکرات صلح با فلسطينی‌ها تنها در صورتی از سر گرفته می‌شود که پيش از مذاکره بر سر همجواری دو کشور، آنها ابتدا اسرائيل را به عنوان کشوری يهودی به رسميت بشناسند».

اما جرج ميچل، در پی ديدار با آويگدور ليبرمن، وزيرخارجه جديد اسرائيل، در جمع خبرنگاران تأکيد کرد که آمريکا در پی تشکيل کشور فلسطينی است و راهکار «دو ملت، دو دولت» را پيگيری می‌کند.

يک مقام آمريکايی ناظر اين مذاکرات می‌گويد «در ديدارهای ميچل با نتانياهو و ليبرمن راه‌حل جايگزين و متقاعد کننده که جايگزين راهکار دو ملت دو دولت بشود، مطرح نشد».

جرج میچل (چپ) در کنار لیبرمن وزیر خارجه جدید اسرائیل
نتانياهو و ليبرمن در ديدارها با جرج ميچل از اشاره مستقيم به استقلال فلسطين خودداری کردند. مقام‌های دفتر نتانياهو گفته‌اند که او درباره استقلال فلسطين ترديد دارد.

این منابع به آسوشيتدپرس گفتند که «اسرائيل نمی‌تواند تحمل کند که کرانه باختری نيز تحت تسلط حماس قرار بگيرد».

آقای نتانياهو از آنچه که «استقلال اقتصادی» برای فلسطينی‌ها می‌نامد، دفاع می‌کند و معتقد است که از طريق شکوفا کردن اقتصاد فلسطينی‌ها می‌توان به زندگی آنها کمک کرد.

اما مذاکرات ميچل با نتانياهو نشان داد که دولت آمريکا به «صلح اقتصادی» اعتقادی ندارد، و فرمول مشترک نتانياهو، ليبرمن و حزب مذهبی «شاس» را رد می‌کند.

ميچل به ليبرمن گفت، شکوفايی اقتصادی تنها بخشی از مسائل اسرائيل در قبال زندگی فلسطينی‌های کرانه باختری است.

آمريکا حمايت اقتصادی اسرائيل و جامعه بين‌الملل از فلسطينی‌ها را مورد حمايت قرار می‌دهد اما آن را جايگزين راهکار سياسی نمی‌داند.

جرج میچل در روز دوم سفر خود به منطقه با محمود عباس و شماری دیگر از مقامات فلسطینی نیز دیدار کرده است
در مقابل ليبرمن می‌گويد راه‌های پيشين صلح «به بن‌بست رسيده است. برخوردهای سنتی نتيجه‌ای نداشته و ارائه تسهيلات به فلسطينی‌ها، تنها منجر به خشونت بيشتر شده است».

اختلاف نظر ديگر فرستاده رئيس جمهوری آمريکا به خاورميانه با مقام‌های اسرائيل، اصرار آمريکا به توقف شهرک‌سازی بر روی زمين‌های فلسطينی در کرانه باختری بوده است. آمريکا اصرار دارد که دولت اسرائيل تعهد کند که شهر‌ک‌های غيرقانونی يهودی درکرانه باختری برچيده شود.

مقامات فلسطينی به ميچل گفته‌اند که «بدون فشار آمريکا، به نتيجه رساندن مذاکرات با اسرائيل يک شوخی خواهد بود».
XS
SM
MD
LG