لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

احتمال از سر گیری روابط ناتو و روسیه


 ياپ دو هوپ اسکفر؛ دبيرکل ناتو و هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، بروکسل ۱۵ اسفند ۱۳۸۷
ياپ دو هوپ اسکفر؛ دبيرکل ناتو و هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، بروکسل ۱۵ اسفند ۱۳۸۷
وزرای خارجه کشورهای عضو پيمان ناتو روز پنجشنبه، نخستين اجلاس خود پس از روی کار آمدن دولت جديد آمريکا را در بروکسل آغاز کردند.

ياپ دو هوپ اسکفر؛ دبيرکل ناتو در سخنان افتتاحيه خود بر وجود منافع مشترک با مسکو بر سر موضوعاتی مانند افغانستان و مبارزه با تروريسم تأکيد کرد.

تابستان گذشته جنگ روسيه و گرجستان، مانع بزرگی بر سر راه روابط مسکو و ناتو ايجاد کرد. در آن زمان نماينده روسيه در اجلاس ناتو از حمله روسيه به خاک گرجستان دفاع کرد و اظهار داشت که آغاز هر گونه رابطه جديدی با ناتو بر پايه شرايط روسيه خواهد بود.

هيلاری کلينتون برای نخستين بار است که به عنوان وزير خارجه آمريکا در اجلاس ناتو شرکت می‌کند. به نوشته روزنامه کريستين ساينس مانيتور، ناتو همچنان ستون اصلی روابط کشورهای دو سوی اقيانوس اطلس است اما در حال حاضر به دليل حضور نه چندان موفق خود در افغانستان، به لحاظ نظامی و سياسی در وضعيت بحرانی قرار دارد.

ياپ دو هوپ اسکفر در سخنان افتتاحيه اجلاس اظهار داشت: «هر چند نبايد بر اختلاف‌های عميق خود با روسيه، به ويژه بر سر مسئله گرجستان، سرپوش بگذاريم، اما در عين حال بايد اذعان کنيم که که به طور روشن منافع مشترکی با روسيه داريم. موضوع افغانستان در صدر قرار دارد، اما در کنار آن مبارزه با تروريسم و مبارزه با تکثير سلاح‌های کشتار جمعی نيز واجد اهميت است».

ديويد ميلی‌بند،وزير خارجه بريتانيا، در سخنان روز پنجشنبه خود در اين اجلاس خواستار از سرگيری رسمی روابط با روسيه از طريق فعال شدن شورای روسيه ـ ناتو شد. او اظهار داشت : «روسيه به غرب نياز دارد، همان گونه که غرب نيازمند از سرگيری روابط با روسيه است».

ديميتری روگوزين، نماينده دائمی روسيه در ناتو پيش‌بينی کرد که نتيجه مذاکرات بروکسل «در مجموع باعث رضايت مسکو خواهد شد» هر چند به طور مشخص اعلام کرد که روسيه از موضع قدرت در مذاکرات شرکت خواهد کرد.

روزنامه تايمز لندن پيش‌بينی می‌کند که ناتو در اين اجلاس برای برقراری مجدد رابطه با مسکو چراغ سبز نشان خواهد داد، اما تأکيد می‌کند که رابطه کاری با روسيه نبايد به معنای ناديده گرفتن متحدانی مانند گرجستان و اوکراين باشد.
XS
SM
MD
LG