لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۴

صنايع فيلم‌سازی نيجريه؛ رقيب جديد هاليوود


فيلم‌های ناليوود در همه کشورهای آفريقايی مشتری خود را دارد/ ‌آبیجان، ساحل عاج
فيلم‌های ناليوود در همه کشورهای آفريقايی مشتری خود را دارد/ ‌آبیجان، ساحل عاج
بر طبق آمار سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (يونسکو) صنايع فيلم‌سازی نيجريه (ناليوود) بعد از هند، بزرگترين توليدکننده فيلم در جهان است.

مطابق آمار يونسکو باليوود ـ يا صنايع فيلم‌سازی هند که مقر آن در شهر بمبئی (مامبی) است ـ در سال ۲۰۰۶ ميلادی يک هزار و ۹۱ فيلم بلند سينمايی توليد کرده است.

بر طبق همين آمار فيلم‌سازان نيجريه‌ای، که عموماً با نام «ناليوود» شناخته می شوند توانسته‌اند با توليد ۸۷۲ فيلم ـ که تمامی آن در قالب فرمت ويديويی توليد شده ـ با پشت سر گذاشتن فيلم‌سازان هاليوودی در مکان دوم فيلم‌سازان جهان قرار بگیرند.

در همين سال تعداد ‌توليدهای فيلم‌سازان آمريکايی ۴۸۵ فيلم گزارش شده است.

کيچيرو ماتسورا، دبير کل يونسکو در اين باره می‌گويد: «توليد فيلم و ويدیو نمونه‌هايی است از اينکه چگونه صنايع فرهنگی، به عنوان ابزارهای هويتی، ارزشی و معنايی می‌توانند در‌های گفت‌وگو و مفاهمه بين مردمان مختلف را بگشايند و نه تنها تسهیل‌کننده گفت‌وگو هستند بلکه حتی قادرند باعث رشد اقتصادی و توسعه نيز بشوند».

دبير کل يونسکو در عين حال اضافه کرد که آمارها و داده‌های جديد در مورد توليد فيلم و ويدئو شاهد جديدی دال بر این ادعا است که بايد در مورد جايگاه فرهنگ در عرصه سياست بين‌الملل دوباره انديشيد و به آن فکر کرد».

پس از سه کشور هند، نيجريه و آمريکا، هشت کشور در فهرست کشورهايی قرار دارند که بيش از ۱۰۰ فيلم در سال توليد می‌کنند اين کشورها و فيلم‌های توليد شده آنان عبارتند از: ژاپن (۴۱۷)، چين (۳۳۰)، فرانسه (۲۰۳)، آلمان (۱۷۴)، اسپانيا (۱۵۰)، ايتاليا (۱۱۶)، کره‌جنوبی (۱۱۰) و بريتانيا (۱۰۴).

بر طبق گزارش يونسکو عامل اصلی موفقيت صنايع فيلم‌سازی نيجريه استفاده از ويديو به جای فيلم است. بدين ترتيب هزينه توليد کاهش ‌می‌يابد. نکته ديگر اين است که اين کشور واقع در غرب آفريقا، اساساً فاقد سالن سينما است و از اين رو در حدود ۹۹ درصد فيلم‌ها تولیدی در سينما‌های خانگی به نمايش در‌می‌آيند.

بر پايه همين گزارش ۵۶ درصد فيلم‌های نيجريه‌ای به زبان‌های محلی بوده، و زبان انگليسی در ۴۴ درصد فيلم‌های ساخت اين کشور به کار می‌رود و خود اين امر باعث موفقيت نيجريه در صادرات فيلم‌ شده است.

در گزارش يونسکو اين نکته نيز مورد تأکيد قرار گرفته است که فيلم‌های آمريکايی همچنان بازار فيلم‌های سينمايی در سر تا سر جهان را در دست دارد و پرفروش‌ترين ده فيلم به نمايش درآمده در نمونه‌‌گيری از کشورهای جهان، شامل استراليا، بلغارستان، کانادا، کوستاريکا، ناميبيا، رومانی، و اسلوونی، فيلم‌های آمريکايی بوده است.
XS
SM
MD
LG