لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

۱۲ سال زندان برای دو خبرنگار آمريکايی در کره‌شمالی


«لورا لينگ» و «يونا لی» به ۱۲ سال زندان محکوم شدند
«لورا لينگ» و «يونا لی» به ۱۲ سال زندان محکوم شدند
خبرگزاری دولتی کره‌شمالی روز دوشنبه اعلام کرد که دادگاهی در اين کشور دو خبرنگار آمريکايی را به ۱۲ سال زندان با اعمال شاقه محکوم کرده است.

دادگاه مرکزی کره شمالی دو خبرنگار تلويزيونی به نام‌های «لورا لينگ» و «يونا لی» را در اتهام «جنايت برزگ» عليه ملت کره و عبور غيرقانونی از مرز مجرم شناخت.

خبرگزاری کره شمالی در گزارش خود بدون اشاره به جزئيات مطرح شده در روند دادرسی آورده است که دادگاه عالی از روز پنجشنبه گذشته تا روز دوشنبه به طول انجاميد و «و هريک از متهمان را به ۱۲ سال زندان با اعمال شاقه» محکوم کرد.

«لورا لينگ» و «يونا لی» دو خبرنگار زنی هستند که برای شرکت تلويزيونی «کارنت» در کاليفرنيا کار می‌کردند که تحت مديريت «ال گور» معاون رئيس جمهوری اسبق آمريکا است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس بسياری از تحليل‌گران بر اين عقيده‌اند که به احتمال زياد اين دو خبرنگار آزاد خواهند شد. به اعتقاد اين تحليل‌گران «پيونگ‌يانگ» از اين دو به عنوان برگ برنده در چانه‌زنی خود با ايالات متحده و کره جنوبی استفاده خواهد کرد. واشنگتن و سئول به دليل آزمايش اخير هسته‌ای و آزمايش‌های موشکی کره‌شمالی، ازاعمال تحريم‌های بيشتر عليه پيونگ يانگ حمايت می‌کنند.

بازداشت، بازپرسی و دادرسی اين دو خبرنگار به طور غيرعلنی صورت گرفت. دادگاه نيز بدون حضور ناظران خارجی، از جمله سفارت سوئد به عنوان حافظ منافع آمريکا در کره شمالی، و مطبوعات، پشت درهای بسته برگزار شد.

«ايان کلی» سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا می‌گويد که واشنگتن درصدد آن است که برای گزارش خبرگزاری کره شمالی تأييديه بگيرد و سپس بر مبنای آن اقدام کند. وی اضافه کرد که دولت آمريکا «شديداً نگران» احکام صادره است و مقامات اين کشور برای آزادی اين دو زن خبرنگار «تمام راه‌های ممکن» را طی خواهند کرد.
XS
SM
MD
LG