لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۵

اوباما: مردم آمریکا دشمن کشورهای مسلمان نیستند


مصاحبه اختصاصی رئيس‌جمهوری آمريکا با شبکه العربيه، دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۷
مصاحبه اختصاصی رئيس‌جمهوری آمريکا با شبکه العربيه، دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۷
باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، روز دوشنبه در مصاحبه ای اختصاصی با شبکه العربيه گفت که «وقتی صحبت از مسائل خاورميانه به ميان می آيد، در غالب موارد مواقع لحن آمريکا لحنی تحميلی است».

اين مصاحبه در حالی ضبط می شد که سناتور سابق جرج ميچل، فرستاده ويژه دولت آمريکا به خاورميانه سفر هشت روزه خود به منطقه را آغاز کرده است.

رئيس‌جمهوری آمريکا در اين مصاحبه بر اين نکته تأکيد کرد که به باور او پرداختن سريع به مسئله خاورميانه از اهميت زيادی برخوردار است و شخص وی از آقای ميچل خواسته است تا با «همه طرف‌های درگير» مذاکره کند.

آقای اوباما گفت: «من از جرج ميچل خواسته‌ام که کار خود را با شنيدن حرف‌ها آغاز کند، چون در غالب موارد ايالات متحده کار خود در اين زمينه را با تعيين تکليف کردن برای طرف‌های مذاکره شروع می‌کند».

رئيس‌جمهوری آمريکا در ادامه افزود که دولت آمريکا پس از اين مرحله رويکرد جديد خود را تدوين خواهد کرد. او بار ديگر بر تعهد دولت آمريکا نسبت به اسرائيل به عنوان يک متحد اين کشور، و نيز حق اسرائيل در دفاع از خود تأکيد کرد.

آقای اوباما در عين حال به اين نکته اشاره کرد که اسرائيل گزينه‌های دشواری برای انتخاب در پيش روی دارد و دولت آمريکا با جديت از اين کشور خواهد خواست تا دست به انتخاب بزند.

«ما نمی‌توانيم به اسرائيل‌ها يا فلسطينی‌‌ها بگوييم که چه کار بايد بکنند. آنها خود بايد تصميم بگيرند. اما به باور من برای هر دو طرف زمان مناسب برای رسيدن به اين نتيجه‌ فرا رسيده تا بدانند مسيری که اکنون طی می‌کنند به آسايش و امنيت مردم‌شان ختم نمی‌شود».

آقای اوباما در پايان اضافه کرد: «در اسرائيل هستند کسانی که اهميت رسيدن به صلح را تشخيص می دهند. آنها حاضرند در صورتی که زمان مناسب باشد و در طرف ديگر شريک جدی برای صلح وجود داشته باشد، از خود گذشت و فداکاری نشان دهند».

رئيس‌جمهوری آمريکا در اين مصاحبه هيچ صحبتی از تدوين يک جدول زمانی به ميان نياورد اما خاطر نشان ساخت که مطمئن است در مسائل و مشکلات خاورميانه پيشرفت حاصل خواهد شد.

باراک اوباما در همين مصاحبه گفت که دولت وی دست دوستی به سوی مسلمانان دراز می‌کند اما همچنان به دنبال سازمان‌های تروريستی خواهد بود که کاری جز کشتن مردم بی‌گناه ندارند.

«من می‌خواهم کشورهای مسلمان را از اين امر آگاه سازم که مردم آمريکا دشمن آنها نيستند. ما هم گاهی اشتباه می‌کنيم و هيچ‌وقت کامل و بی عيب و نقص نبوده‌ايم».

دفتر شبکه العربيه که بخش اصلی سهام آن در اختيار شرکت سعودی «ام‌بی‌سی» است که مقر آن در دبی قرار دارد.
XS
SM
MD
LG