لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۶

اوباما خطاب به مسلمانان: برای آغازی نوین آمده‌ام


باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، در سخنرانی خود در دانشگاه قاهره خطاب به مسلمانان اظهار داشت که «چرخه سوء‌ظن و نزاع» بين ايالات متحده آمريکا و جهان اسلام بايد از بين برود.

آقای اوباما در اين سخنرانی از «آغازی نوين» در روابط مسلمانان با آمريکا سخن گفت و در عين حال اذعان کرد که «سال‌های بی‌اعتمادی» بين دو طرف وجود داشته و اضافه کرد که لازم است هر دوطرف «تلاشی پايدار برای احترام به يکديگر و نيز تلاشی برای يافتن زمينه‌های مشترک همکاری» به خرج دهند.

اين سخنرانی در جريان دومين روز سفر رئيس جمهوری آمريکا به منطقه خاورميانه صورت می‌گيرد. آقای اوباما روز چهارشنبه وارد عربستان سعودی شد و روز پنجشنبه سفر خود به مصر را آغاز کرد.

آقای اوباما در ابتدای سخنان اظهار داشت: «من اينجا آمده‌ام تا راه جديدی برای يک آغاز نوين در روابط بين ايالات متحده و مسلمانان در سرتاسر جهان بيابم، رابطه‌ای بر پايه منافع مشترک و احترام متقابل».

رئيس جمهوری آمريکا در ادامه بر اين نکته تأکيد کرد که «با يک سخنرانی نمی‌توان حاصل سال‌ها بی‌اعتمادی را از بين برد»، اما با اين حال تأکيد کرد که «دو طرف بايد به طور علنی آنچه در دل دارند و در بيشتر مواقع در پشت درهای بسته از ان سخن می‌گويند را بر زبان بياورند».

وی با اشاره به آيه‌ای از قرآن گفت: «خدا را به ياد داشته باشيد و کلام راست بر زبان آوريد».

آقای اوباما در ادامه افزود اسلام هميشه بخشی حکايت آمريکا بوده است

رئيس جمهوری آمريکا اضافه کرد «اين واقعيت که يک آمريکايی سياه‌پوست به نام باراک حسين اوباما رئيس جمهوری آمريکا شده است» حقايق بسياری را در خود جای داده است، اما تأکيد کرد که اين داستان زندگی وی تنها منحصر به شخص وی نمی‌شود.

باراک اوباما افزود: «رؤيای يافتن بخت و اقبال برای همه در آمريکا محقق نشده است اما نويد و اميد آن برای تمام کسانی که قدم به خاک آمريکا می‌گذارند وجود دارد ـ از جمله برای نزديک به هفت ميليون مسلمانی که در آمريکا زندگی می‌کنند».

رئيس جمهوری آمريکا در سخنرانی خود تأکيد کرد که درک و برداشت مسلمانان از ايالات متحده نيز بايد تغيير کند؛ «همان‌گونه که نمی‌توان تمام مسلمانان را در يک قالب مفهومی گنجاند، آمريکا هم در کليشه «امپراتوری سودجو» نمی‌گنجد».

آقای اوباما اضافه کرد که اسلام نقش مهمی در ترويج صلح و برخورد کردن با افراط‌‌گرايی دارد.

در مورد عراق و افغانستان، رئيس جمهوری آمريکا اظهار داشت که ايالات متحده قصد ايجاد پايگاه دائمی در اين کشورها ندارد. «ما اگر مطمئن شويم افراط‌گرايان خشونت طلبی در افغانستان و پاکستان وجود نخواهند داشت که مصمم به کشتن آمريکايی‌ها باشند ، با کمال ميل و خشنودی تک‌تک نيروهای خود را به آمريکا باز خواهيم گرداند. اما اين مهم هنوز محقق نشده است».

رئيس جمهوری آمريکا در مورد مسئله فلسطين ـ اسرائيل گفت که اتحاد ايالات متحده و اسرائيل «غيرقابل گسست» است اما در عين حال تأکيد کرد که «وضعيت مردم فلسطين نيز قابل تحمل نيست». آقای اوباما در همين زمينه گفت: «اسرائيل بايد بر اين مسئله اذعان کند که همان‌طور که حق اين کشور برای حيات قابل انکار نيست، نمی‌توان حق فلسطينی‌ها را نيز در اين زمينه انکار کرد».

در مورد مسئله مهم شهرک‌های يهودی نشين در کرانه باختری رود اردن، آقای اوباما گفت «بدون توقف ساخت اين شهرک‌ها، هيچ پيشرفتی نمی‌توان به سوی صلح داشت».

آقای اوباما سپس به موضوع ايران پرداخت و اظهار داشت «هيچ کشوری حق ندارد تعیین کند که چه کشور ديگری تسليحات هسته‌ای داشته باشد» و اضافه کرد ايران حق استفاده صلح‌آميز از انرژی هسته‌ای را دارد.

با اين همه رئيس جمهوری آمريکا بر اين نکته تأکيد کردکه مسابقه تسليحات هسته‌ای نبايد در خاورميانه به راه بيفتد.
XS
SM
MD
LG