لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۳

گزارشگران بدون مرز: ایران و ۱۱ کشور دیگر، «دشمن» اینترنت‌


سازمان گزارشگران بدون مرز با بررسی وضعیت اینترنت و کاربران آن در شماری از کشورهای جهان، گزارشی منتشر کرد که در آن، ایران هم از جمله «کشورهای دشمن اینترنت» شناخته شده است.

روز پنجشنبه سازمان گزارشگران بدون مرز گزارشی با عنوان «دشمنان اينترنت» منتشر کرد که در آن وضعيت سانسور و تهديد آزادی بيان بر روی شبکه جهانی اينترنت در ۲۲ کشور بررسی شده است.

در اين گزارش آمده است کشورهايی که به عنوان دشمن اينترنت از آنان ياد می شود، اينترنت را به اينترانت تبديل کرده‌اند تا از دستيابی افراد به اطلاعات «نامناسب» جلوگيری کنند.

۱۲ کشور دشمن اينترنت که نام آنان در اين گزارش آمده عبارتند از: برمه، چين، کوبا، مصر، ايران، کره شمالی، عربستان سعودی، سوريه، تونس، ترکمنستان، ازبکستان، و ويتنام.

در گزارش اين سازمان طرفدار آزادی مطبوعات آمده است: «کشورهايی که دشمن اينترنت شناخته می‌شوند نه تنها اخبار منتشر شده بر روی شبکه جهانی را سانسور می‌کنند بلکه به شکلی نظام‌مند کاربران اينترنت را مورد آزار و اذيت قرار می‌دهند».

بر طبق گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز، در حال حاضر ۱۰ کشور ديگر به دليل اعمال سياست‌های نگران‌کننده‌ای که می‌تواند راه را برای سوء رفتار و محدود کردن آزادی‌ها هموار کند، تحت بررسی و نظارت اين سازمان قرار دارند. در اين مورد توجه ويژه اين سازمان به کشورهای استراليا و کره جنوبی معطوف شده است که قوانين آنان می‌تواند آزادی بيان بر روی شبکه جهانی اينترنت را محدود کند.

در ادامه گزارش اين سازمان مدافع آزادی بيان آمده است: «نه تنها هر روز بيش از پيش نظارت و کنترل بر اينترنت اعمال می‌شود، بلکه هر روز شکل‌های جديد سانسور برای تحريف اطلاعات و اخبار ابداع می‌شود».

نمونه‌ای از اين دست تحريف اخبار و اطلاعات بر طبق اين گزارش از اين قرار است: «سازمان‌دهی ارسال نظرات برای وب‌سايت‌های مشهور و معروف يا سازمان‌ دادن به حملات هکرها». اين گزارش می‌افزايد «اين‌ها ابزارهايی است که رژيم‌های سرکوبگر برای متوقف کردن فعاليت سايت‌ها يا به هم ريختن محتوای آن به کار می‌گيرند».

در حال حاضر ۷۰ نفر به اتهام مخالفت اينترنتی با سياست دولت‌ها در زندان هستند. چين بزرگترين زندان برای ناراضيان اينترنتی است و پس از آن کشورهای ويتنام و ايران قرار دارند.

چندی پیش هم سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارشی به همراه سازمان عفو بین‌الملل خواستار پایان یافتن سانسور بر روی اینترنت شده بود.

XS
SM
MD
LG