لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۷

شمار قربانيان آنفلوآنزای خوکی از ۱۰۰ نفر گذشت


 يک خانواده مکزيکی برای تردد خارج از خانه به صورت خود ماسک محافظ زده‌اند، يکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۸۸
يک خانواده مکزيکی برای تردد خارج از خانه به صورت خود ماسک محافظ زده‌اند، يکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۸۸
تلاش‌های جهانی برای جلوگيری از فراگیر شدن آنفلوآنزای خوکی که تاکنون جان ۱۰۳ نفر را در مکزيک گرفته و دامنه آن به آمريکا، کانادا، اروپا و احتمالاً نيوزيلند کشيده شده، روز دوشنبه شدت گرفت.

سازمان بهداشت جهانی مرکز ۲۴ ساعته اقدام اضطراری خود، موسوم به «اتاق جنگ»، را به دليل جدی بودن خطر شيوع اين آنفلوآنزا، فعال کرده است.

تاکنون تمام قربانيان اين آنفلوآنزا در کشور مکزيک بوده‌اند، با اين همه ۲۰ مورد از اين بيماری در ايالات متحده و شش مورد در کانادا هم ديده شده است.

در اروپا نیز پس از قطعی شدن ابتلاء فردی در اسپانيا به ويروس آنفلونزای خوکی، وزيران بهداشت کشورهای عضو اتحاديه جلسه‌ای اضطراری تشکيل دادند. رئيس بهداشت و درمان اتحاديه اروپايی هم از شهروندان اروپايی خواست تا از مسافرت‌های غيرضروری اجتناب کنند.

سيستم‌های مراقبتی و هشداردهنده شامل دوربين‌ها و حسگرهای دمايی در برخی نقاط مرزی؛ بنادر و فرودگاه‌ها نصب شده تا افراد مبتلا به تب شناسايی شوند.

هيئت دولت ژاپن برای رسيدگی به اين وضعیت جلسه‌ای اضطراری برگزار و اعلام کرد که ساخت واکسن جديدی را در اولویت کاری خود قرار داد.مقام‌های بهداشت و سلامی در کشورهای آسيا با صدور اطلاعيه‌هايی به مردم اطمينان داده‌اند که در انبارهای خود داروی لازم برای مقابله با شيوع آنفلوآنزا را در اختيار دارند.

نمونه‌های مشکوک ابتلا به اين ويروس در فرانسه، اسرائيل و نيوزيلند هم ديده شده است.

به گفته يک مقام سازمان بهداشت جهانی به خبرگزاری آسوشيتدپرس «ويروس جديد آنفلونزای خوکی ترکيبی از ويروس آنفلوآنزای پرندگان، انسان و خوک است.»

اقتصاد هم از خبر شيوع احتمالی آنفلوآنزا خوکی در سرتاسر جهان، مصون نماند و قيمت سهام و نفت در بازارهای آسيايی و اروپايی به دليل هراس سرمايه‌گذاران از وارد آمدن شوک ديگری به اقتصاد جهانی، روز دوشنبه کاهش يافت.

در ايران دکتر مجتبی نوروزی، رئيس سازمان دامپزشکی کشور، گفت که آنفلوانزای خوکی به دليل آنکه خوک در ايران وجود ندارد، شيوع آن محتمل نيست، اما «با توجه به آن که اين بيماری از انسان به انسان نيز قابل انتقال است،‌ قرنطينه‌های مهاجران به کشور لازم و ضروری است».

رئيس سازمان دامپزشکی دراين مورد افزود: «کليه وسايل نقليه، مواد غذايی و فرآورده‌های دامی برای ورود به کشور، پس از ضدعفونی و کنترل، اجازه توزيع خواهند داشت.»
XS
SM
MD
LG