لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۸

طائب: خرابکاری‌ها کار بسيج نبود، برخی لباس بسيج بر تن داشتند


نیروهای بسیج در مقابل معترضان تهران
نیروهای بسیج در مقابل معترضان تهران
فرمانده نيروی مقاومت بسيج روز يکشنبه از دستگيری افرادی خبر داد که «در جريان اعتراض‌ها پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری برای انجام خرابکاری لباس پليس يا بسيج را پوشيده بودند.»

حسين طائب که در همايش «پيامدها و آسيب‌های ۲۲ خرداد» در پاسخ به پرسشی در باره اقدامات خرابکارانه پليس و شکستن شيشه‌های خودروها گفت «هنوز تصويری در اين مورد مشاهده نکرده است اما در طول درگيری‌ها، ‌پليس،‌ افراد متعددی که لباس پليس يا بسيج را پوشيده بودند، دستگير کرده است.»

این سخنان در حالی بیان می شود که یک نوار ویدیویی،‌ که شبکه تلویزیونی کانال چهار بریتانیا منتشر کرده است، نشان می‌دهد که یک عضو پایگاه بسیج در تقاطع خیابان آزادی و خیابان جناح از پشت‌بام به سوی مردم تیراندازی می‌کند. دست کم هفت نفر بر اثر این تیراندازی کشته شدند.

دیدبان حقوق بشر نیز گزارش داد که نیروهای شبه نظامی بسیج برای خاموش کردن بانگ الله اکبر شبانه مردم از پشت بام ها، شبانه به خانه های مردم یورش می برند. بنا بر این گزارش بسیجیان باشکستن در خانه ها به زور وارد خانه مردم می شوند، لوازم شخصی آنان را درهم می شکنند، ساکنان را مورد ضرب و شتم قرار می دهند.

فرمانده بسيج اضافه کرد که هر کسی می‌تواند خيلی آسان وارد بسيج شود و با هدف خراب کردن وجهه بسيج، ‌اقدامات زشت و ناشايسته‌ای انجام دهد تا نگاه مردم را تغيير دهد.

وی گفت که در درگيری‌های پس از انتخابات ۸ تن از نيروهای بسيج کشته و در حدود ۳۰۰ نفر زخمی شده‌اند. در مورد استفاده از سلاح گرم در درگيری‌ها نيزفرمانده بسيج اظهار داشت که پيشتر اخبار متعددی از واردات انواع اسلحه به داخل کشور از سوی گروه‌های مخالف گزارش شده بود اما تصور نمی‌شد که آنان می‌خواهند از اين سلاح‌ها در انتخابات ايران استفاده کنند.

حسين طائب همچنين گفت که بسيج هيچگاه مسلح نبوده اما در صورت حمله به منطقه نظامی و تحت تسلط ‌اش بسيج به هر نحوی که شده است از مقر خود دفاع می‌کند.

وی همچنين اضافه کرد «بسيج با مردمی که ناراضی هستند و گمان می‌کنند بايد از رای خود دفاع کنند، برخورد نمی‌کند.»

در همین حال سازمان عفو بین‌الملل روز شنبه گفت بسیج ایران «در کمین» افرادی است که در جریان اعتراضات اخیر زخمی و مجروح شده‌اند، آنها را از بیمارستان‌ها جمع می‌کند و به مکانی نامعلوم انتقال می‌دهد.

به گفته این سازمان حقوق بشری با تکیه بر گزارش‌هایی که از ایرانی‌هایی دریافت کرده که به‌تازگی از کشور خارج شده‌اند، نیروهای بسیج اجازه نمی‌دهند که کارکنان بیمارستان‌ها مشخصات افراد مجروح را ثبت کنند.

ناوی پیلای کميسر عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز ضمن هشدار نسبت به وخامت وضع در ايران از دولت جمهوری اسلامی خواست تا نيروهای بسيج را که به خشونت عليه معترضان به انتخابات متهم هستند کنترل کند.

فرمانده بسيج به مسئله تيراندازی و مرگ «ندا آقا سلطان» هم پرداخت و در اين زمينه اظهار داشت «اين سناريويی از پيش تعيين شده بود وگرنه چگونه ممکن است پس از چند دقيقه از وقوع اين حادثه، شبکه های خارجی و مخصوصا‍، مجاهدين تمام اطلاعات خانوادگی و شخصی فرد مذکور را در رسانه خود منتشر کنند.»

وی ضمن رد هر گونه اتهامی در اين باره به جمهوری اسلامی «دشمنان» را عمل آن دانست و گفت که آنها تمام تلاش خود را به کار بردند تا جمهوری اسلامی را در نزد افکار عمومی دنيا خشن نشان دهند.
XS
SM
MD
LG