لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۰۱

جنتی از دستگير نشدن «سران اغتشاشات» انتقاد کرد


احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و امام جمعه تهران
احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان و امام جمعه تهران
امام جمعه موقت تهران روز جمعه در خطبه‌های خود از عدم دستگيری افرادی که وی آنها را «سران اغتشاشات و ريشه فتنه» خواند انتقاد کرد.

احمد جنتی، دبير شورای نگهبان، در ادامه سخنان خود اظهار داشت که «عده‌ای در حوادث اخير دستگير شدند، اما کسانی که اين بلوا را بر پا و آن را فرماندهی کردند دستگير نشدند».

پیش از این نیز احمد خاتمی، دیگر امام جمعه تهران، در نماز جمعه با اشاره تلویحی به میرحسین موسوی و مهدی کروبی از قوه قضاییه خواسته بود که «با سران اغتشاش که سر در آخور آمریکا و اسرائیل دارند قاطعانه و بی‌رحمانه برخورد کند.»

دبير شورای نگهبان پيش از انتخابات رياست جمهوری به طور علنی حمايت خود از محمود احمدی‌نژاد را اعلام کرده و به گفته منتقدين يکی از عوامل اصلی در نقض بی‌طرفی نهاد ناظر بر انتخابات رياست جمهوری بوده است.

امام جمعه تهران همچنين «گام اول در اجرای عدالت را محاکمه سران اغتشاشات اخير و کسانی که ريشه فتنه و ام‌الافساد بودند و نيز فريب‌دهندگانی که به نقطه‌ای متصل هستند و جوانان را فريب دادند» دانست و از آزاد بودن و دستگير و محاکمه نشدن آنها انتقاد کرد.

پس از انتشار نامه مهدی کروبی، از نامزدهای اصلاح‌طلب انتخابات رياست جمهوری، که حاوی اشاراتی به مسئله شکنجه، بدرفتاری و اذيت و آزار جنسی دختران و پسران دستگير شده در جريان اعتراض‌های اخير بود، گروه‌ها و افراد نزديک به محافل حکومتی خواستار دستگيری و محاکمه وی شدند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی هفته پيش به نقل از محمدابراهيم نکونام، نايب رئيس کميسيون اصل نود، خواستار محاکمه مهدی کروبی شد و به نقل از وی خبر داد که «مجازات اتهامات کروبی زندان و شلاق است».

همين خبرگزاری جمعه گذشته در گزارشی نوشت که امام‌ جمعه شهرهای مختلف کشور گفته‌اند: «با فردی که با زبان و قلم خود و با اتهام‌های ناروا به مسئولان امنيتی و قضائی آبروی نظام را می‌برد بايد با قاطعيت برخورد کرد و او را در دستگاه قضائی محاکمه کرد».

مهدی کروبی اما در واکنش به اين اظهار نظرها در مصاحبه‌ای که انتشار آن باعث توقيف روزنامه «اعتماد ملی» شد ضمن اشاره به سابقه برخی از اظهارنظرکنندگان تصريح کرده بود که پرداختن به مسئله سوءرفتارها و تجاوز جنسی در بازداشتگاه‌ها يک ضرورت است.

همزمان با اين تحول‌ها، پايگاه اطلاع‌رسانی نوروز، نزديک به جبهه مشارکت، نيز نوشت که طرح بازداشت ميرحسين موسوی و ۱۰ تن ديگر از سران جبهه اصلاحات تسليم شورای عالی امنيت ملی شده است.

دبير شورای نگهبان در ادامه ايراد خطبه‌های نماز جمعه مدعی شد که قاضی دادگاه‌های اخير معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری «تحت فشار قرار گرفته» است. آقای جنتی در اين باره به وی توصيه کرد که از تهديدها نترسد و در برابر تهديدات و فشارها بايستد.
XS
SM
MD
LG