لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۹

مخالفان دولت تايلند در پی برهم زدن اجلاس آسیایی


سربازان ارتش تايلند در برابر تظاهرکنندگان مخالف دولت، پاتايا جمعه ۲۱ فروردين ۱۳۸۷
سربازان ارتش تايلند در برابر تظاهرکنندگان مخالف دولت، پاتايا جمعه ۲۱ فروردين ۱۳۸۷
صدها تظاهرکننده مخالف دولت تايلند در تلاش برای برهم زدن اجلاس کشورهای شرق آسيا در شهر ساحلی پاتايا، از موانع ايجاد شده توسط پليس ضدشورش و ارتش اين کشور عبور کردند.

اجلاس سه روزه ۱۰ کشور عضو گروه کشورهای آسيای جنوب‌شرقی (آسه‌آن) به علاوه ۶ کشور چين، ژاپن، کره‌جنوبی، هند، استراليا، و نيوزيلند، طبق برنامه قرار است روز جمعه در شهر پاتايا در ۱۵۰ کيلومتری جنوب‌شرقی بانکوک آغاز به کار کند.

اين دوره از اجلاس قرار بود سال گذشته در کشور تايلند برگزار شود که در آن موقع نيز به دليل بروز تظاهرات مخالفان دولت وقت، محل اجلاس از پايتخت به شهر چيانگ‌می در شمال کشور انتقال پيدا کرد و تاريخ برگزاری آن از دی ماه به اسفند ماه ۱۳۸۷ منتقل و سپس به فروردين ۱۳۸۸ موکول شد.

اکنون چند روز است که تظاهرات مخالفان دولت در جريان بوده و در پاره‌ای از مواقع شمار آنها به ۱۰۰ هزار نفر بالغ شده است. دولت به اميد پراکنده ساختن تظاهرکنندگان از روز جمعه تا چهارشنبه هفته آينده را تعطيلات رسمی اعلام کرده است.

با اين همه تظاهرکنندگان در پايتخت کشور تهديد کرده‌اند که عدم کناره‌‌گيری دولت از قدرت باعث خواهد شد که تظاهرات به شهر ساحلی پاتايا، محل برگزاری اجلاس ۱۶ کشور آسيايی و اقيانوسيه، کشيده شده و در کار اين اجلاس اختلال ايجاد کند.

هنوز مشخص نشده که آيا تظاهرکنندگان پس از عبور از موانع پليس و ارتش موفق شده‌اند به داخل سالن اجلاس وارد شوند يا نه اما به گفته گزارشگر خبرگزاری آسوشيتدپرس جمع زيادی از تظاهرکنندگان که پيراهن‌های قرمز رنگ به تن دارند در ورودی هتل محل برگزاری اجلاس ديده شده‌اند.

اين جمع معترض، متحدان ده‌ها هزار تظاهر‌کننده‌ قرمزپوش ديگری هستند که در بانکوک، پايتخت تايلند، گردهم آمده‌اند و خواستار استعفای آپی‌سيت وای‌چاچی‌وا، نخست وزير هستند.

يکی از رهبران تظاهرکنندگان به خبرگزاری آسوشيتدپرس گفته است: «ما برای دموکراسی به اينجا آمده‌ايم. تا زمان استعفای نخست‌وزير هم اينجاخواهيم ماند. ما به دنبال خشونت نيستيم. ما اسلحه نداريم.»

موج جديد تظاهرات مخالفان دولت در تايلند تا کنون مسالمت‌آميز بوده و يادآور تظاهرات عظيم و طولانی مدت پاييز سال گذشته در بانکوک است که در نهايت منجر به نخست‌وزيری آقای آپی‌سيت، رئيس دولت کنونی شد.
XS
SM
MD
LG