لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۶

پايان ششمين دوره جشن خانه تئاتر


ساختمان تئاتر شهر، تهران
ساختمان تئاتر شهر، تهران
مراسم جشن خانه تئاتر به مناسبت روز جهانی تئاتر امسال به مدت يک هفته از هشتم تا چهاردهم ارديبهشت ماه در خانه هنرمندان ايران برگزار شد.

در اين جشن صنف‌های گوناگون خانه ئتاتر برای ششمين سال، روز جهانی تئاتر را گرامی داشتند.

مراسم افتتاحيه جشن خانه تتاتر در هفتم ارديبهشت ماه ، در تماشاخانه ايرانشهر واقع در باغ هنرمندان، که همزمان با برپايی اين جشن گشايش يافت، برگزار شد.

در مراسم افتتاحيه، پيام روز جهانی تئاتر، از سوی ايرج راد بازيگر و مدير عامل خانه تتاترخوانده شد و عزت الله انتظامی، يکی از قديمی ترين بازيگران تئاتر و سينمای ايران مورد تقدير قرار گرفت.

دومين روز از هفته جشن خانه تئاتر برعهده انجمن بازيگران خانه تئاتر بود.

در ابتدای اين مراسم، ياد و خاطره احمد آقالو گرامی داشته شد و پس از آن جشميد مشايخی، پرويز پورحسينی و سعيد خاکسار سه هنرمند بنام تئاتر، تجليل به عمل آمد.

امسال در بخش بازيگری زن شبنم مقدمی، پانته‌آ‌ بهرام و مرجان قمری و در بخش بازيگری مرد سيامک صفری، امير جعفری و علی سرابی به ترتيب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

مصطفی عبداللهی بازيگر باسابقه تئاتر نيز به عنوان برگزيده ويژه معرفی شد.

در سومين روز از هفته جشن خانه تئاتر، مراسم انجمن عکاسان و انجمن منتقدان و نويسندگان برگزار شد.

در روزهای بعدی به ترتيب برپايی مراسم هفته تئاتر برعهده انجمن طراحان صحنه و نمايشگران عروسکی، انجمن کارکنان فنی و هنری و انجمن چهره پردازان و انجمن نمايشگران خيابانی بود.

دوشنبه چهاردهم ارديبهشت ماه، يعنی آخرين روز ازهفته جشن خانه تئاتر، برعهده انجمن نمايشنامه نويسان بود.

در اين مراسم ياد و خاطره اکبر رادی نمايشنامه نويس و رضا سيد حسينی، مترجم گرامی داشته شد و نشان ويژه خانه تئاتر به اسماعيل خلج اهدا شد.

در حاشيه اين مراسم، امسال برای اولين بار به مناسبت هفته جهانی تئاتر و شصت‌ ونهمين سالگرد راديو از هشتم تا دوازدهم ارديبهشت ماه نيز مرکزهنرهای نمايشی صدا، شش راديو تئاتر را اجرا کرد.

در چهارچوب برگزاری هفته ئتاتر همچنين نمايشگاه عکسی از استادان و بزرگان تئاتر به همراه عکس‌هايی از پنج دوره قبلی جشن خانه تئاتر، نمايشگاه عکس طراحی صحنه، غرفه عروسکی، گريم و ماسک نيز برپا شد.

کارگردانی جشن خانه تئاتر نيز همچون دو سال گذشته برعهده سهراب سليمی کارگردان شناخته شده تئاتر بود.

۲۷ مارس مطابق با ۷ فروردين ازسوی يونسکو به عنوان روز جهانی تئاتر نامگذاری شده است که گرامی داشت اين روز در ايران به علت تقارن با نوروز يک ماه ديرتر برگزار می شود.
XS
SM
MD
LG