لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۳

«رکود اقتصادی در آمريکا پایان یافت»


در بازارهای مالی آمريکا بتدريج نشانه‌های اميدوارکننده‌ای از پايان دوران رکود ديده می‌شود
در بازارهای مالی آمريکا بتدريج نشانه‌های اميدوارکننده‌ای از پايان دوران رکود ديده می‌شود
نظرسنجی انجام شده توسط مؤسسه شاخص‌های اقتصادی «بلوچيپ» بيانگر آن است که رکود اقتصادی در امريکا تمام شده، با اين همه هنوز برای بيکاران اين کشور چشم‌انداز روشنی وجود ندارد.

بر طبق اين نظرسنجی که اقتصاددانان بخش خصوص آمريکا در آن شرکت داشته‌اند آمار بيکاری در اوايل سال ۲۰۱۰ به دست‌کم ۱۰ درصد خواهد رسيد و پس از آن به‌تدريج از اين ميزان کاسته خواهد شد.

۸۰ درصد از ۵۲ اقتصاددانانی که در اين نظرسنجی شرکت کرده بودند اظهار عقيده کردند که رکود اقتصادی آمريکا که از آذر ماه ۱۳۸۷ آغاز شده بود اکنون پايان يافته است.

با اين همه پيش‌بينی در مورد بازار کار آمريکا چندان خوش‌بينانه نيست. بر پايه برآوردها بهبود تدريجی شرايط بازار کار تا آخر سال ميلادی جاری محقق نخواهد شد. به گفته کارشناسان تنها از اواسط سال ۲۰۱۰ می‌توان نشانه‌هايی از بهبود بازار را مشاهده کرد.

کارشناسان شرکت‌کننده در نظرسنجی انجام شده توسط مؤسسه شاخص‌های اقتصادی «بلوچيپ» متشکل از اقتصاددانان شرکت‌های بزرگ، بانک‌ها، بنگاه‌های تجاری و شرکت‌های مشاوره‌ای، نظر داده‌اند که افزايش توليدات صنعتی و افزايش سرمايه‌گذاری باعث استفاده بهتر از توانايی‌های اقتصادی آمريکا خواهد شد.

بهبود يافتن نسبی ميزان ونحوه هزينه‌کردن مصرف کنندگان، که يک سوم فعاليت‌های اقتصادی آمريکا را تشکيل می‌دهد، يکی از شاخص‌هايی است که به گفته کارشناسان موفقيت برنامه‌های دولت را به همراه داشته است.

دولت آمريکا در بخشی از برنامه‌اش برای تقويت توليدات صنعتی تا چهار هزار و ۵۰۰ دلار در اختيار خريداران قرار می‌دهد تا خودروهای قديمی خود را به خودروهای جديد کم مصرف تبديل کنند.

همين امر باعث افزايش تقاضا برای خودروهای جديد و در نتيجه افزايش توليدات کارخانه‌های خودروسازی شده است.
XS
SM
MD
LG