لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۴

تحولات داخلی ايران زير ذره بين آمريکا


خانم کلينتون وزير خارجه آمريکا صبح دوشنبه طی يک کنفرانس ويديويی به مدت ۴۵ دقيقه آخرين تحولات داخلی ايران را با بيست تن از مقامات رسمی و نمايندگان سياسی آمريکا در سراسر جهان، مورد بررسی نزديک قرار داد.

با برگزاری مراسم تحليف محمود احمدی نژاد در مجلس و آغاز به کار رسمی دولت دهم، پيگيری گسترده تحولات داخلی ايران در واشنگتن که از چندی پيش در وزارت خارجه و شورای امنيت ملی امريکا آغاز شده بود اينک وارد مرحله تازه‌ای شده است.

هدف از انجام اين کنفرانس که در آستانه آغاز سفر ۱۱ روزه وزير خارجه آمريکا به آفريقا و غيبت نسبتا طولانی او در واشنگتن برگزار شد، ايجاد آمادگی لازم برای برخورد متناسب با تحولات داخلی ايران بوده است. امريکا مقارن با برگزاری مراسم تحليف ريس دولت دهم، تاکيد کرده است که سياست مذاکره با دولت ايران را به عنوان يک هدف راهبردی، عليرغم ادامه اعتراضات داخلی، همچنان پيگيری خواهد کرد.

اسامی اعلام شده پاره ای از شرکت کننده گان در گرد همايی راه دور وزير خارجه آمريکا نشان می‌دهد که واشنگتن مصمم به آماده نگاه داشتن تيم مذاکره کننده گان احتمالی با ايران است.

اگرچه ويليام برنز معاون وزير خارجه آمريکا که دارای تجربه طولانی برخورد با مسائل اتمی ايران است و همچنين جفری فلتمن ديگر مذاکره کننده احتمالی امريکا و کارشناس امور اتمی ايران، به علت مسافرت، در کنفرانس مشورتی ياد شده حضور نداشتند ولی تاد شواتز، مدير دفتر ايران در وزارت خارجه امريکا و جيليان برنز، مشاور او که پيش از اين در سفارت آمريکا در دبی امور ايران را تعقيب می‌کرد، هنگام برگزاری اين کنفرانس در واشنگتن، هيلاری کلينتون را همراهی می‌کردند.

علاوه بر وزارت خارجه آمريکا، شورای امنيت ملی آن کشور نيز که در طراحی و هدايت سياست خارجی امريکا و بخصوص انجام تماس‌های سياسی خارجی، دارای نقش فعال و بسيار با اهميتی است، روزانه امور ايران را پيگيری می‌کند.

منجمله دنيس راس که انتصاب او به عنوان مشاور وزير خارجه امريکا در امور خليج فارس و ايران سئوالاتی را برانگيخته و معرفی او، بخصوص با عکس العمل تند جمهوری اسلامی روبرو شده بود، در محل ماموريت تازه خود در شورای امنيت ملی امريکا کادری از متخصصان امور ايران را شکل داده است.

دنيس راس اخيرا به عنوان مشاور رييس جمهوری آمريکا در مناطق مرکزی و امور ايران در کاخ سفيد مشغول به کار شده و چهار تن از همکاران سابق خود در وزارت خارجه، يعنی روی تکيه، بن فيش‌من، ديويد بيم و همچنين جمال هلال -مترجم سابق و مشاور کنونی‌- را به محل ماموريت تازه برده است.

پاره ای از مطبوعات نزديک به دولت ايران انتظار داشتند که ولی نصر فرزند سيد حسين نصر- آخرين رييس دفتر ملکه سابق ايران- نيز در آرايش تازه همکاران وزارت خارجه و يا شورای امنيت ملی امريکا برای ارتباط با ايران بنوعی گنجانده شود. پدر ولی نصر دارای دوستانی در محافل مذهبی و رسمی ايران است.

ولی نصر متولد ايران و فارغ التحصيل امريکا بوده و در گذشته با نوشتن مقالاتی از توسعه همکاری مابين امريکا و جمهوری اسلامی حمايت کرده است. نصرچند هفته قبل به عنوان رابط ريچارد هالبروک در امور افغانستان معرفی شد و به اين ترتيب همکاری او با تيم مذاکره کننده و يا مشاوران امور ايران در وزارت خارجه و يا شورای امنيت ملی آن کشور عملا منتفی به نظر می‌رسد.

خانم کلينتون دو گروه متمرکز در وزارت خارجه و شورای امنيت ملی و همچنين دفاتر متمرکز در پاره ای از سفارتخانه های امريکا را چشم و گوش دولت آن کشور در امور ايران می‌داند. گفته می‌شود که اين گروه از همکاری مناسب و هماهنگی کافی در امور ايران بر خوردارند.

اين گروه به خصوص بعد از برگزاری انتخابات اخير رييس جمهوری در ايران، بيانيه‌ها ی رسمی دولت امريکا در مورد جمهوری اسلامی را تنظيم و سعی در حفظ تعادل در محتوای آنها داشته است. مسئوليت اصلی اين دو گروه پيگيری دقيق تحولات ايران و فراهم ساختن زمينه برخورد با امور ايران در مجامع بين المللی، منجمله شورای امنيت و گروه ۱+۵ ، و همچنين مطالعه فرصت‌های برقراری تماس‌های دوجانبه با ايران است.

گفته می‌شود با وجود کاهش انتظارات امريکا برای دست يافتن به فرصت عادی سازی رابطه با ايران، برقراری تماس و انجام مذاکره مستقيم، به خصوص بر سر برنامه اتمی جمهوری اسلامی ، همچنان در دستور کار دولت اوباما قرار دارد.

وزارت خارجه امريکا تحولات پيامد انتخابات اخير در ايران را عظيم و گسترده تلقی می‌کند و بی ترديد نتايج بحران جاری داخلی در ايران در روند روابط با تهران و مسير تصميمات آينده در قبال جمهوری اسلامی تاثير فراوان خواهد گذاشت. با اين وجود سياست ايجاد ارتباط مستقيم و غير مستقيم، و انجام مذاکرات چند جانبه و دو جانبه با نمايندگان جمهوری اسلامی حد اقل تا پايان ماه سپتامبر همچنان با جديت تعقيب خواهد شد.
XS
SM
MD
LG