لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۸

هشدار عباس در مورد انحلال تشکیلات خودگردان در صورت شکست مذاکرات صلح


محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی
محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی روز جمعه اعلام کرد که اگر مذاکرات صلح با اسرائیل به نتیجه‌ای نرسد و به دنبال آن ایالات متحده و سازمان ملل استقلال فلسطین را نپذیرند، وی انحلال تشکیلات خودگردان فلسطینی را مد نظر قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محمود عباس، روز جمعه، ۱۲ آذر، در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که اگر اسرائیل شهرک‌سازی در سرزمین‌های اشغالی را متوقف نکند، وی نیز تشکیلات خودگردان فلسطین را منحل می کند و افزود: «من نمی‌توانم بپذیرم که رئیس جمهوری قلمروی باقی بمانم که وجود ندارد».

آقای عباس در پاسخ به سؤال مجری برنامه که آیا به راستی وی این تشکیلات را منحل خواهد کرد، گفت: «من این را به آنها (اسرائیلی‌ها) می‌گویم. می‌گویم خوش آمدید... شما اشغالگر هستید. شما اینجا هستید، اینجا بمانید، من نمی‌توانم بپذیرم که شرایط اینگونه بماند.»

محمود عباس همچنین با تأکید بر درخواست فلسطینیان مبنی بر توقف شهرک‌سازی در اراضی اشغالی گفت اگر اسرائیل، به پیشنهاد واشینگتن مبنی بر توقف شهرک‌سازی در کرانه باختری رود اردن به مدت سه ماه، عمل نکند، وی از ایالات متحده و سازمان ملل خواهد خواست تا بر استقلال فلسطین صحه بگذارند و افزود که اگر استقلال فلسطین به رسمیت شناخته نشود، وی انحلال تشکیلات خودگردان فلسطین را مد نظر قرار خواهد داد.

به دنبال آغاز مجدد شهرک‌سازی در کرانه باختری رود اردن از سوی اسرائیل، بیش از سه هفته پس از آغاز دور جدید مذاکرات صلح اسرائیلی-‌ فلسطینی، محمود عباس در اعتراض به ادامه این روند، به پای میز مذاکره بازنگشت.

پس از آن آمریکا به اسرائیل پیشنهاد کرد تا در مقابل دریافت مشوق‌های سیاسی و نظامی، به مدت ۹۰ روز شهرک سازی را متوقف کند که این توافق اگرچه مورد قبول لفظی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل قرار گرفته است اما تا کنون به طور رسمی تأیید نشده است.

همچنین هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز جمعه در یک گفت‌و گوی تلویزیونی در بحرین اعلام کرد که واشینگتن در هفته‌ آینده اخبار جدیدی را در مورد گام‌های بعدی روند صلح میان اسرائیل و فلسطین به اطلاع خواهد رساند و از رایزنی‌های بیشتر آمریکا با هر دو طرف اسرائیلی و فلسطینی در آینده نزدیک خبر داد.

کرانه باختری و همچنین بیت‌المقدس شرقی، در جریان نبرد شش روزه سال ۱۹۶۷ به تصرف اسرائیل در آمد، حال آنکه فلسطینی‌ها این دو ناحیه را بخشی از «کشور مستقل آینده» خود می‌دانند و تشکیلات خودگردان فلسطینی که در سال ۱۹۹۳ و پیرو عقد صلح موقت میان فلسطین و اسرائیل و توافق بر سر استقلال محدود فلسطینی‌‌ها در کرانه باختری تأسیس شد، همواره تأکید کرده است که فلسطینی‌ها خواهان استقلال کشور خود در مرزهای تعیین شده پیش از نبرد شش روزه هستند.

تا کنون حدود ۳۰۰ هزار شهرک‌نشین یهودی‌ در میان دو و نیم میلیون فلسطینی ساکن کرانه باختری رود اردن و ۲۰۰ هزار یهودی دیگر نیز در بیت‌المقدس شرقی سکونت یافته‌اند.
XS
SM
MD
LG