لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۰

احمدی‌نژاد: ملت با فرهنگ ایران نیازی به ترور ندارد


عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است
محمود احمدی نژاد در واکنش به اظهارات آمریکا در خصوص «توطئه ترور» سفیر عربستان سعودی، آمریکا را به جوسازی علیه ایران متهم کرد و با تأکید بر این‌که «ترور کار آدم‌های بی‌فرهنگ است»، گفت ملت «با فرهنگ» ایران نیازی به ترور ندارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، رئیس جمهور ایران که در نشست پنجمین دوره مجلس دانش‌آموزی در تهران سخن می‌گفت، با تأکید بر این که آمریکا «هر روز» علیه ایران «جوسازی» می‌کند، تأکید کرد: «ملت ایران را متهم به ترور می‌کنند، در صورتی که ترور مربوط به انسان‌های بی‌فرهنگ است. ملت ایران ملتی با فرهنگ است و احتیاجی به ترور ندارد و ترور کار شماها است.»

ایالات متحده ایران را متهم کرده است که دو شهروندش قصد داشته‌اند از طریق به خدمت گرفتن قاچاقچیان مکزیکی، سفیر عربستان در واشینگتن را ترور کنند. تهران این اتهام را به شدت رد کرده و آن را ساخته و پرداخته آمریکا دانسته است.

با این حال عربستان سعودی روز شنبه، ۲۳ مهرماه، به طور رسمی از بان‌ گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، درخواست کرده است تا شورای امنیت را در جریان آنچه «توطئه نفرت‌بار» برای ترور سفیر عربستان سعود در واشینگتن نامیده، قرار دهد.

این موضوع همزمان با آن بود که وزارت امور خارجه ایران با «تکذیب قاطع و شدید هرگونه ارتباط ایران» با این اتهام، «ادعاهای آمریکا علیه ایران» را فاقد «منطق حقوقی» دانست.

پیش از این سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان، تصریح کرده بود کشورش در قبال این توطئه «پاسخی حساب‌شده» خواهد داد.

رامین مهمان‌پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی روز شنبه در واکنش به اظهارات سعود الفیصل، آمریکا را به تلاش برای ایجاد «اخلال در روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان، به ویژه کشورهای منطقه خلیج فارس» متهم کرد و گفت: «منشأ این‌گونه اظهارات غیردوستانه، فاقد اعتبار و ادعاهای واهی مقام‌های قضایی آمریکا است که تا کنون هیچ‌گونه سندی برای اثبات ادعاهای خود نیز ارائه نکرده‌اند.»

وی خاطرنشان کرد: «منطق و آینده‌‌نگری حکم می‌کند در قبال این‌گونه اقدامات آمریکایی با دقت و دور‌اندیشی برخورد شده و از اظهار نظرهای عجولانه و نسنجیده در قبال این‌گونه مطالب که با هدف آشفته کردن منطقه و تخریب روابط دو کشور مطرح می‌شود، خودداری شود.»

سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، روز چهارشنبه، ۲۰ مهرماه، توضیحاتی را در مورد این «توطئه» در اختیار نمایندگان کشورهای عضور شورای امنیت قرار داده که به گفته آسوشیتد پرس، این اعضا «شواهد» ارائه شده از سوی آمریکا را قانع کننده‌ خوانده‌اند و به گفته دیپلمات‌ها فرانسه و بریتانیا، از مواضع آمریکا در این مورد به شدت حمایت کرده‌اند.

در حالی که آمریکا از در اختیار داشتن شواهدی در تأیید دست داشتن«عناصری در دولت جمهوری اسلامی» در این «توطئه» تأکید دارد، ایران ضمن تکذیب شدید این اظهارات با تأکید بر این‌که دولت آمریکا برای اثبات مدعای خود باید اطلاعات افراد متهم را برای بررسی، اعلام نظر و درخواست همکاری به ایران تسلیم کند، گفته است که علی‌رغم درخواست صریح ایران، آمریکا تا کنون «هیچ‌گونه اقدامی» در این‌زمینه انجام نداده است.
XS
SM
MD
LG