لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۰۳

مطهری: هیات رییسه مجلس نمی‌خواهد از رییس جمهور سوال شود


علی مطهری می‌گوید هیات رییسه مجلس نمی‌خواهد طرح سوال از محمود احمدی‌نژاد عملی شود، و علی لاریجانی نیز اعلام کرده است که در این‌ مورد، تشخیص طرح سوال از رییس دولت بر عهده هیات رییسه بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، علی مطهری نماینده تهران در مجلس، روز چهارشنبه گفت: «با افزوده شدن دو سه امضای جدید به جمع امضاهای طرح سوال از رییس جمهور، امکان به جریان افتادن سوال به وجود آمده است، ولی گویا برخی از اعضای هیات رییسه بنا ندارند طرح سوال از رییس جمهور عملی شود.»

وی با تاکید بر اینکه حتی اگر تعداد امضاها بیش از این باشد اظهار داشت، که در این صورت نیز «هیات رییسه مایل به انجام این کار نیست».

طرح سوال از محمود احمدی نژاد که در ابتدا به امضای ۱۰۰ نماینده مجلس رسیده بود، اوایل تیرماه سال جاری تسلیم هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی شد، اما پس از آن هیات رییسه مجلس هشتم اعلام کرد که برخی از نمایندگان، امضا‌های خود را پس گرفته‌اند و لذا تعداد نمایندگان متقاضی سوال از محمود احمدی‌نژاد، از حد نصاب افتاده است.

همزمان پس از اعلام طرح سوال از رییس جمهور اسلامی، محمد دهقان، از اعضای هیات رییسه، گفت که اکثریت اعضای هیات رییسه، با توجه به اوضاع کشور، عملی کردن این طرح را به مصلحت نمی‌دانند.

به دنبال این اظهارات، علی مطهری در اعتراض به در دستور قرار نگرفتن نامه سوال از محمود احمدی‌نژاد، استعفای خود را به هیات رییسه مجلس داد.

علی مطهری روز چهارشنبه استعفا از نمایندگی را «تنها ابزار» خود دانست و گفت: «ما باید پاسخی برای مردم داشته باشیم، چون ۱۰۰ نفر (طرح را) امضا کردند و به جایی نرسید. مردم باید بدانند که آیا ما به طور طبیعی امضاهای مان را پس گرفتیم و با فشار این کار صورت نگرفته است؟»

وی با بیان اینکه به اعتقاد او «تخلف هیات رییسه» موجب عملی نشدن این طرح شده است، گفت: «در شرایط فعلی هیچ‌کاری نمی‌توان کرد، چرا که نمایندگان حامی دولت و هیات رییسه در صدد پس گرفتن امضاها شده‌اند و در صورت به حد نصاب رسیدن هم، باز این طرح عملی نخواهد شد.»

این اظهارات در حالی ابراز شده است که علی لاریجانی، رییس مجلس نیز تأکید کرده است که در مورد اخیر سوال از رییس جمهوری، تشخیص بر عهده هیات رییسه بود.

آقای لاریجانی روز چهارشنبه در این خصوص گفت: «هرگاه نمایندگان صلاح بدانند می‌توانند از وزیر یا رییس جمهور سوال کنند، ولی در این مورد، تشخیص بر عهده هیات رییسه مجلس بود.»

در طرح اخیر سوال از رییس جمهور که علی مطهری طراح اصلی آن به شمار می رود، ۱۱ سوال شامل سه سوال اقتصادى، سه سوال درباره اجراى قانون، سه سوال سیاسى و دو سوال فرهنگى پرسیده شده است.

طبق اصل ۸۸ قانون اساسی در هر مورد که حداقل يک چهارم کل نمايندگان مجلس شورای اسلامی از رییس جمهور و يا هر يک از نمايندگان از وزير مسوول، درباره يکی از وظايف آنان سووال کنند، رییس جمهوری موظف است حداکثر ظرف يک ماه در مجلس حضور يابد و به سووال نمايندگان پاسخ دهد.

هیات رییسه مجلس گفته است که با انصراف برخی از نمایندگان از این طرح، تعداد امضاها به ۶۹ عدد و کمتر از حد نصاب رسیده است.

علی مطهری: هیات رییسه تصمیم گرفت طرح سوال را منهدم کند

در همین حال آقای مطهری در گفت و گو با کاربران سایت «الف» متعلق به احمد توکلی، دیگر نماینده مجلس گفته است که هیات رییسه با قصد انهدام طرح سوال از رییس جمهور، در صدد پس گرفتن امضای نمایندگان بر آمده است.

وی در پاسخ به سوالات این کاربران که روز چهارشنبه منتشر شد، گفته است: «يك روز بعد از تحويل نامه سوال، در جلسه هيات ریيسه تصويب شد كه طرح سوال را منهدم كنند. لذا يكی از اعضا مأمور پس گرفتن امضاها شد و يكی ديگر مأمور به مصاحبه با رسانه‌ها شد تا اعلام كند هيات ریيسه مخالف سوال از ریيس جمهور است.»

این نماینده تهران توضیح داد زمانی که نماینده‌ای با درخواست هیات رییسه برای پس گرفتن امضا مواجه می‌شود، طبیعتا فکر می‌کند که این اقدام با درخواست رهبری در حال صورت گرفتن است و لذا امضای خود را پس می‌گیرد.

وی افزود: «اگر نماینده را به حال خود بگذارند معمولا امضای خود را پس نمی‌گیرد.»

آقای مطهری همچنین در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا گفته است که آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، «به صراحت» موضع خود را در این خصوص مشخص کرده‌ و گفته است که «هیچ‌گونه دخالتی در کار قوا نمی‌کند.»

وی با اشاره به این مسئله گفت: «از این پس هم بعید می‌دانم رهبری وارد این حوزه شوند، بهتر است از ایشان هزینه نکنند. این فقط تخلف هیات رییسه است.»
XS
SM
MD
LG