لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۱

درخواست سناتورهای آمریکایی از اوباما برای تحت فشار قرار دادن بشار اسد


تصویری از تجمع اعتراضی در سوریه
تصویری از تجمع اعتراضی در سوریه
سه سناتور آمریکایی از باراک اوباما خواسته اند که خواهان کناره گیری بشار اسد شود و سوریه را تحت فشار قرار دهد. درهمین حال، استرالیا نیز خواهان تحریم سوریه شده است.

استرالیا روز پنجشنبه در واکنش به سرکوب گسترده معترضان در سوریه، خواستار وضع تحریم‌های بین‌المللی علیه دولت بشار اسد شد. پیشتر اتحادیه اروپا اعلام کرده بود که در مواجهه با دولت سوریه، تمامی گزینه‌ها، از جمله اعمال تحریم علیه دمشق را مد نظر قرار خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کوین راد، وزیر امور خارجه استرالیا اعلام کرد زمان آن فرا رسیده است که جامعه بین‌المللی استفاده از تحریم‌ها علیه حکومت سوریه را مد نظر قرار دهد و افزود که در خصوص اعمال تحریم علیه سوریه، با اتحادیه اروپا ارتباطی تنگاتنگ دارد.

وی خاطرنشان کرد که در صورت عدم اعمال تحریم از سوی جامعه بین‌المللی، به گزینه وضع تحریم یک‌جانبه علیه حکومت بشار اسد خواهد اندیشید.

اتحادیه اروپا، که روز جمعه تصمیم دارد در جلسه اضطراری پیرامون سرکوب معترضان در سوریه، در مورد اقدامات ممکن علیه حکومت سوریه مذاکره کند، پیشتر اعلام کرده بود که در این جلسه، تمامی گزینه‌ها، از جمله اعمال تحریم علیه دمشق را مد نظر قرار خواهد داد.

پیش از استرالیا، دانمارک، ایتالیا و آلمان نیز حمایت خود از اعمال تحریم‌ها علیه سوریه را اعلام کرده‌ بودند.

وزیر امور خارجه استرالیا روز پنجشنبه همچنین خواستار آن شد که فرستاده ویژه‌ای از سوی سازمان ملل برای تحقیق در مورد وقایع اخیر سوریه، عازم این کشور شود و اظهار کرد که در این زمینه نامه‌ای برای دبیر کل سازمان ملل متحد خواهد نوشت.

وی با اشاره به «شدت نقض حقوق اساسی بشر» در سوریه، بر لزوم تهیه گزارش جامع از وقایع رخ داده در سوریه تأکید کرد.

به گفته فعالان حقوق بشر از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه در اوایل ماه مارس،‌ دستکم ۴۵۳ نفر در این کشور جان باخته‌اند.

این در حالی است که یک گروه حقوق بشری در سوریه، شمار کشته‌شدگان در اعتراض‌های این کشور را دستکم ۵۰۰ نفر اعلام کرده‌ و افزوده است که هزاران نفر نیز بازداشت و شمار زیادی ناپدید شده‌اند.

در خواست سناتورهای آمریکایی

در عین حال روز پنجشنبه، جان مک‌کین و لیندسی گراهام،‌ دو سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده، به همراه جو لیبرمن، سناتور مستقل این کشور اعلام کردند که باراک اوباما باید به صراحت اظهار کند که همتای سوری‌اش، مشروعیت خود را از دست داده و باید از قدرت کناره‌گیری کند.

این سه سناتور همچنین از باراک اوباما خواستند تا با «اقدامات ملموس دیپلماتیک و اقتصادی» دولت بشار اسد را به انزوا کشانده و تحت فشار قرار دهد.

این سناتورهای با اشاره به این‌ که پیشتر به بشار اسد فرصت مذاکره و ایجاد اصلاحات داده شده، اما وی از آن سرباز زده است، افزودند که به جای آوردن عذر و بهانه برای حکومت سوریه، زمان آن فرا رسیده که ایالات متحده، به همراه همپیمانان اروپایی خود و سایر کشورها، با مردم سوریه که خواستار «دولتی دمکراتیک» هستند، در یک صف قرار گیرند.

این اظهارات در حالی بیان شده است که آمریکا روز دوشنبه اعلام کرده بود که اعمال تحریم‌های هدفمند علیه مقامات ارشد سوریه را مد نظر دارد.

در همراهی با کشورهای معترض به اقدامات حکومت بشار اسد، اتریش نیز روز پنجشنبه سفیر سوریه در این کشور را احضار کرده و از تیراندازی نیروهای امنیتی سوریه به سوی معترضین و دستگیری منتقدان حکومت این کشور به شدت انتقاد کرد.

پیش از این نیز بریتانیا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا در اعتراض به اقدامات دولت بشار اسد، سفرای سوریه در این کشورها را احضار کرده‌بودند.
XS
SM
MD
LG