لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۰

دستگیری ۶۵ نفر در جریان راهپیمایی ضددولتی در باکو


دو تن از بازداشت‌شدگان در جریان راهپیمایی روز یکشنبه، باکو
دو تن از بازداشت‌شدگان در جریان راهپیمایی روز یکشنبه، باکو
در جریان راهپیمایی ضددولتی روز یکشنبه در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان، پلیس آذربایجان ده‌ها نفر از معترضان را بازداشت کرد و از تداوم این تجمع جلوگیری کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، پلیس آذربایجان دستگیری ۶۵ معترض را تأیید کرده و افزوده است که ۲۵ نفر از معترضان پس از دریافت اخطار آزاد شدند، اما ۴۰ نفر باقیمانده با اتهاماتی مواجه خواهند شد.

این خبرگزاری می‌نویسد که دو خبرنگار سوئدی نیز در میان بازداشت‌شدگان بوده‌اند.

این در حالی است که به گفته گزارشگر بخش آذربایجان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، پلیس آذربایجان سه خبرنگار سوئدی را که به تازگی برای تهیه گزارش وارد آذربایجان شده بودند، بازداشت کرده است.

مخالفان دولت پیش از این، روز ۲۸ فروردین را به عنوان روز راهپیمایی تعیین کرده و تلاش کرده بودند تا برای برگزاری راهپیمایی در خیابان‌های باکو به سمت میدان مرکز شهر مجوز کسب کنند.


راهپیمایی ضددولتی در باکو، پایتخت آذربایجان- ۲۸ فروردین

پلیس آذربایجان تنها با برگزاری راهپیمایی در خیابان‌های حومه شهر موافقت کرد و در تاریخ ۲۶ فروردین هشدار داد که هرگونه تجمع در خارج از مکان تعیین شده را متفرق خواهد کرد.

علیرغم هشدارهای پلیس، تعدادی از مخالفان حکومت روز یکشنبه به خیابان‌های اصلی شهر آمده و با سر دادن شعار، اعتراض خود به حکومت آذربایجان را ابراز کردند.

با این‌حال یکی از اعضای حزب «آذربایجان نوين»، حزب حاکم در جمهوری آذربایجان، به بخش آذربایجان رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفته است که روز یکشنبه هیچ نشانه‌ای از تظاهرات ضددولتی در باکو دیده نشده و تمامی ساکنین پایتخت مخالف تظاهرات ضد حکومتی بوده‌اند.

الهام علی‌اف نیز روز جمعه معترضان به حکومت را «نیروهای ضدمردمی» خواند.

وی که از سال ۲۰۰۳ و پس از مرگ پدرش، بر مسند ریاست جمهوری نشسته است، حکومت آذربایجان را قدرتمند و دارای ثبات دانست و افزود که مردم آذربایجان به آن دسته از عواملی که قصد تضعیف حکومت را دارند و از خارج از کشور دستور می‌گیرند «نه» گفته‌اند.

معترضان به حکومت آقای علی‌اف خواستار یک سری اصلاحات از جمله برگزاری انتخابات زودهنگام، تنظیم قانون اساسی جدید، حذف تمامی موانع قانونی و اجرایی پیش‌روی آزادی‌ها و حقوق اساسی هستند.
XS
SM
MD
LG