لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۴۰

نخستین سفر بایدن به بغداد از زمان تشکیل دولت ائتلافی نوری المالکی


جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا در کنار نور المالکی، نخست وزیر عراق
جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا در کنار نور المالکی، نخست وزیر عراق
جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه برای نخستین بار از زمان تشکیل دولت ائتلافی وارد عراق شد و گفته می‌شود که در این سفر قرار است مقامات آمریکایی و عراقی در مورد خروج کامل نیروهای آمریکا از عراق یا مستقر ماندن تعدادی از آنها در خاک این کشور به منظور تأمین امنیت، گفت‌و‌گو کنند.

به گزارش آسوشیتد پرس، جو بایدن روز پنجشنبه، برای اولین بار پس از تشکیل دولت ائتلافی در عراق وارد بغداد شد و پیش از آغاز مذاکراتش با جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق در جمع خبرنگاران ضمن ابراز خوشنودی از تشکیل دولت ائتلافی عراق، گفت که «بهترین اتفاق» برای آمریکا این است که عراق یک کشور آزاد و دموکراتیک در این نقطه از جهان باشد.

سفر یک‌ روزه بایدن به عراق در حالی صورت گرفته است که احزاب مختلف عراق پس از ماه‌ها مذاکره، در نهایت بر سر تشکیل دولت ائتلافی به توافق رسیده‌اند و دولت جدید با ریاست جمهوری جلال طالبانی، نخست وزیری نوری‌المالکی و ریاست ائتلاف عمدتاً سنی العراقیه بر پارلمان این کشور، شکل گرفته است.

جو بایدن روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران دلیل سفر خود را تبریک به عراقی‌ها برای تشکیل دولت جدید عنوان کرد، اما برخی از مقامات عراق که خواستند نامشان محفوظ بماند، به آسوشیتدپرس گفته‌اند که دلیل اصلی این سفر تصمیم‌گیری در مورد وضعیت نیروهای آمریکایی حاضر در عراق است.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور ایالات متحده پیشتر متعهد شده بود که نیروهای آمریکا تا پایان سال ۲۰۱۱ خاک عراق را به طور کامل ترک خواهند کرد و افزوده بود که تنها در صورت تمایل عراق، برخی از این نیروها برای تأمین امنیت در این کشور باقی خواهند ماند.

در همین زمینه، بابکر زیباری، فرمانده ارشد ارتش عراق اعلام کرده است که حضور نیروهای آمریکایی در عراق تا زمانی که نیروهای امنیتی عراق قادر به دفاع از مرزهای کشور باشند، الزامی است.

وی افزود که دستیابی نیروهای امنیتی عراق به این خودکفایی می‌تواند تا سال ۲۰۲۰ به طول بیانجامد.

این در حالی است که مقتدی‌ صدر، روحانی تندروی شیعه‌ای که به تازگی پس از چهار سال از ایران به عراق بازگشت، خواستار خروج کامل نیروهای آمریکایی از عراق در موعد مقرر است.

نوری المالکی نیز که با حمایت مقتدی صدر توانست در سمت نخست‌وزیری ابقا شود، اشاراتی به تمایلش به خروج کامل نیروهای آمریکایی طبق تاریخ از پیش تعیین شده کرده است.

در حال حاضر حدود ۴۷ هزار نیروی آمریکایی در عراق مستقر هستند که بر اساس توافق امنیتی واشنگتن و بغداد، تا پایان سال جاری میلادی باید این کشور را ترک کنند.
XS
SM
MD
LG