لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

نوری المالکی اعضای دولت جدید عراق را دوشنبه معرفی می‌کند


يک مقام بلندپايه عراق گفته است، نوری المالکی، نخست وزير اين کشور اعضای کابينه جديد را دوشنبه به مجلس معرفی خواهد کرد و وزيران نفت و امور خارجه عراق نیز در مقام خود ابقا خواهند شد.

به گزارش رويترز، حسين شهرستانی، وزير کنونی نفت عراق، در مقام خود ابقا خواهد تا برنامه بازسازی و نوسازی صنعت نفت اين کشور را ادامه دهد.

هشيار زيباری، وزير امور خارجه عراق که يک کرد است، نيز در سمت خود باقی خواهد ماند.

با اين حال، يک مقام نزديک به نوری المالکی به رويترز گفته است : «هنوز وزير جديد اقتصاد و دارايی تعيين نشده است.»

به دليل پيروز نشدن هيچ يک از گروه‌های سياسی عراق در انتخابات پارلمانی اين کشور در ماه مارس، از آن زمان تاکنون تشکيل دولت جدید عراق به چالش تازه ای برای عميق‌تر شدن اختلافات گروههای سياسی و قومی بدل شده بود.

همزمان با انتشار خبر معرفی اعضای کابينه توسط نوری المالکی، مجلس عراق نيز ممنوعيت های اعمال شده عليه سه سياستمدار سنی وابسته به ائتلاف« العراقيه» را لغو کرد.

اين افراد به ارتباط با حزب بعث در دروان صدام حسين متهم شده بودند.

سامی العسگری، يک عضو ائتلاف نوری المالکی، در اين زمينه گفته است: «تصميم امروز فضای مناسبی برای تشکيل دولت جديد فراهم می کند.»

ادامه کار وزير نفت

به گزارش خبرگزاری رويترز، بازگشت حسين شهرستانی به وزارت نفت به مثابه تداوم همکاری کمپانی های نفتی با عراق برای توسعه صنعت نفت اين کشور ارزيابی می شود.

برنامه بلند مدت حسين شهرستانی برای صنعت نفت عراق افزايش توليد از دو و نيم ميليون بشکه به ۱۲ ميليون بشکه نفت در روز طی شش تا هفت سال آينده است.

دستيابی به چنين ظرفيت توليدی عراق را به رقيب عربستان بدل خواهد کرد. با اين حال طبق اين گزارش کارشناسنان می گويند دستيابی به ظرفيت توليد شش تا هفت ميليون بشکه نفت در روز برای عراق معقول تر به نظر می رسد.

عبدالهادی الهاشمی، يک عضو ائتلاف نوری المالکی، روز شنبه گفته است: «وزير نفت در مقام خود باقی خواهد ماند.»

با اين حال، منابع نزديک به وزير نفت عراق به روتيرز گفته اند، که حسين شهرستانی ترجيح می دهد در مقام وزير نفت باقی بماند و پست معاون نخست وزير در امور انرژی را که از اختیارات کمتری برخوردار است نپذيرد.

کابینه ای با ۴۲ وزیر

انتظار می رود، نوری المالکی ۴۲ وزير و سه معاون نخست وزير خود را معرفی کند. اعضای کابينه میان سه گروه قومی و مذهبی شيعيان، سنی ها و کردها براساس قدرت ها انها در مجلس تقسيم خواهد شد.

نقش اياد العلاوی، نخست وزير سابق عراق و رهبر ائتلاف العراقيه، هنوز در دولت جديد نوری المالکی مشخص نشده است.

ائتلاف العراقيه توانست در انتخابات پارلمانی عراق بيشترين کرسی ها يعنی ۹۱ کرسی را به خود اختصاص دهد اما اياد العلاوی نتوانست رضايت گروههای ديگر شيعه را برای تشکيل دولت تازه جلب کند.

براساس توافق ماه نوامبر، قرار است اياد اعلاوی به عنوان رييس شورای سياست های راهبردی ملی منصوب شود. به گفته نوری المالکی اين شورا نقش مشاوره ای برا ی نخست وزير خواهد داشت.
XS
SM
MD
LG