لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۸

دو انفجار انتحاری در عراق دستکم ۱۳ کشته بر جای گذاشت


عکس تزئینی است
عکس تزئینی است
گزارش های رسیده از عراق حاکی است که بر اثر دو انفجار انتحاری جداگانه در دو استان شرقی و غربی این کشور در صبح روز یکشنبه، دستکم ۱۳ نفر کشته و ده‌ها نفر نیز مجروح شدند.

به گزارش خبرگزاری‌های خارجی، نخستین انفجار ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه، ۲۱ آذر، به وقت محلی در شهر انبار، مرکز استان عمدتا سنی‌ نشین رمادی و در نزدیکی ساختمان شورای استانی این شهر به وقوع پیوست که در اثر آن دستکم ۱۱ نفر، از جمله شش پلیس و یک زن کشته و بیش از ۴۰ نفر دیگر زخمی شدند.

خبرگزاری فرانسه همچنین می‌افزاید: به گفته یک نیروی پلیس انبار و پزشک بیمارستان رمادی، یک بمبگذار انتحاری ماشین خود را که مملو از مواد منفجره بود در نزدیکی قرارگاه پلیس در مرکز شهر و در فاصله «۲۰۰ متری» از ساختمان شورای استانی منفجر کرد.

آسوشیتد پرس به نقل از مقامات رسمی عراق اعلام کرده‌ است که ۱۷ نفر در اثر این انفجار کشته شده‌اند و می‌افزاید که نیروهای پلیس چند دقیقه پس از این انفجار بمب دیگری را نیز در یک پارکینگ در نزدیکی محل وقوع انفجار نخست یافته و آن را خنثی کردند.

تا کنون فرد یا گروهی مسئولیت این عملیات را برعهده نگرفته است.

استان رمادی از سال ۲۰۰۳ و ورود نیروهای آمریکایی به خاک عراق یکی از محل‌های استقرار شبه‌نظامیان القاعده بوده است، اما از سال ۲۰۰۶ ساکنین محلی این استان به حمایت از نیروهای آمریکایی پرداختند که همین امر به کاهش خشونت در این استان انجامید.

با این حال حدود یک سال پیش از این نیز، گروه «دولت اسلامی عراق»، مرتبط با القاعده، یک عملیات انتحاری را در نزدیکی همین ساختمان انجام داد که در اثر آن ده‌ها نفر کشته و همچنین قاسم الفهداوی، فرماندار شهر انبار به شدت زخمی شد.

علاوه بر انفجار شهر انبار، روز یکشنبه یک بمبگذار انتحاری نیز که تا کنون مشخص نیست متعلق به چه گروهی بوده است، خود را در شهر بعقوبه در شمال شرق بغداد و پایتخت استان دیاله، در میان زائرین شیعه منفجر کرد که در اثر این انفجار نیز دو نفر کشته و سه نفر زخمی شدند.

این در حالی است که با فرا رسیدن ماه محرم و نزدیک شدن روز عاشورا، بسیاری از زائرین شیعه از سراسر دنیا برای برگزاری مراسم سوگواری به عراق سفر می‌کنند.

زائرین شیعه بارها در زمان سفرهای زیارتی به عراق، هدف حملات انتحاری قرار گرفته‌اند. پیش از این، در ۱۳ آذر ماه در اثر انفجار دو بمب در بغداد، دستکم هفت زائر ایرانی کشته و ده‌ها نفر دیگر نیز زخمی شدند.

اگرچه از سال ۲۰۰۶ و ۲۰۰۷ که خشونت‌بار ترین سال‌های جنگ عراق گزارش شده است تا کنون از میزان خشونت در این کشور کاسته شده است، اما عراق همچنان صحنه حملات انتحاری و خشونت‌ است.
XS
SM
MD
LG