لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۴۴

دست‌کم پنج ایرانی در پی دو انفجار در نجف و کربلا کشته شدند


اتوبوس آسیب دیده حامل زائرین ایرانی- کربلا
اتوبوس آسیب دیده حامل زائرین ایرانی- کربلا
بر اثر انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده در روز دوشنبه در شهرهای نجف و کربلا که به نظر می‌رسد زائرین ایرانی را هدف گرفته بودند، ۱۴ نفر از جمله دست‌کم پنج ایرانی، کشته و بیش از ۴۰ تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری‌ها اولین انفجار در صبح روز دوشنبه، ۱۷ آبان در کربلا رخ داد که بر اثر آن هفت نفر، کشته و ۳۴ نفر زخمی شدند. تنها ساعتی پس از این حادثه، انفجار یک خودروی بمبگذاری شده دیگر در نجف، به کشته شدن هفت نفر و زخمی شدن دستکم ۱۰ نفر انجامید.

در انفجار کربلا، خودروی بمبگذاری شده که به گفته محمد الموسوی، رئیس شورای شهر کربلا، زائرین ایرانی را هدف گرفته بود، در یک پارکینگ و در نزدیکی اتوبوس حامل زائرین ایرانی منفجر شد که بر اثر این انفجار هفت نفر کشته و دستکم ۳۴ نفر زخمی شدند.

در نجف نیز انفجار خودروی بمبگذاری شده در نزدیکی اتوبوس حامل زائرین ایرانی و در ۴۵۰ متری حرم امام علی، به کشته شدن دست‌کم هفت نفر و زخمی شدن ۱۰ نفر انجامید که بر اساس گزارش آسوشیتدپرس دو تن از کشته‌شدگان و بسیاری از مجروحین ایرانی بودند.

بر اساس اعلام رئیس شورای شهر کربلا، چهار نفر از قربانیان انفجار کربلا نیز ایرانی بودند اما خبرگزاری‌های ایران با انتشار اسامی قربانیان ایرانی این حادثه، کشته‌شدگان را دو زن و یک مرد به نام‌های هاجر خوبخواه، هاجر کرم‌پور و حسین صبوری‌نژاد، اعلام کرده‌اند.

این انفجار همچنین دستکم ۳۴ زخمی برجای گذاشته است که به گفته مقام‌های ایرانی دست‌کم ۲۲ از مجروحان این حادثه شهروندان ایرانی هستند.

بر اساس اعلام مقام‌های ایرانی قربانیان انفجار کربلا، با کاروان ۳۵ نفره‌ای که متشکل از ۲۷ زن و هشت مرد بود از برازجان در استان بوشهر به سمت کربلا حرکت کرده بود.

تا کنون فرد یا گروهی مسئولیت این بمبگذاری‌ها را بر عهده نگرفته است اما به نوشته آسوشیتدپرس مکان‌های زیارتی شیعیان معمولاً هدف حمله اسلام‌گرایان افراطی سنی و القاعده قرار می‌گیرد.

پیش از این و در مردادماه سال جاری نیز، خبرگزاری مهر به نقل از یک منبع امنیتی استان دیاله عراق از حمله انتحاری به اتوبوس حامل زائران ایرانی در غرب بعقوبه خبر داد و اعلام کرد که در اثر این انفجار پنج ایرانی کشته و پنج ایرانی نیز زخمی شدند.

این در حالی است که در همان زمان رئیس سازمان حج و زیارت اعلام کرد که این انفجار ۱۹ زخمی برجای گذاشت و هیچ تلفات جانی در بر نداشت.

از زمان سقوط صدام حسین در سال ۲۰۰۳، صدها هزار زائر ایرانی شیعه به شهرهای مقدس نجف و کربلا سفر کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG