لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۱

لغو بخشی از تحریم‌های کلیدی شورای امنیت علیه عراق


جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا و هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق در شواری امنیت سازمان ملل
جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا و هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق در شواری امنیت سازمان ملل
شورای امنیت سازمان ملل روز چهارشنبه با تصویب قطعنامه‌ای، به تحریم‌های ۱۹ ساله این شورا در حوزه تسلیحاتی و انرژی هسته‌ای غیر نظامی عراق خاتمه بخشید.

به گزارش آسوشیتد پرس، ۱۵ عضو شورای امنیت روز چهارشنبه، ۲۴ آذر و با حضور جو بایدن، معاون رئیس جمهور آمریکا، با امضای این قطعنامه متفقاً بر تعهد عراق به منع گسترش سلاح صحه گذاشته، به تحریم‌های این شورا که علیه تولید سلاح‌های کشتار جمعی و موشک‌ با برد بالا به تصویب رسیده بود، پایان دادند و حق عراق برای داشتن انرژی هسته‌ای غیر نظامی را به رسمیت شناختند.

شورای امنیت در فوریه سال ۲۰۱۰ پایان یافتن تحریم‌ها در حوزه انرژی اتمی عراق را به تصویب تعدادی معاهده بین‌المللی مربوطه از جمله معاهده ممنوعیت آزمایش هسته‌ای از سوی عراق و همچنین موافقت بغداد با پروتکلی که به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اجازه بازرسی‌های از پیش اعلام نشده را می‌دهد، مشروط کرد.

عراق تا کنون این درخواست‌های شورای امنیت را به دلیل تأخیر در تشکیل دولت جدید عملی نکرده است، با این حال قانون اساسی عراق، این کشور را از در اختیار داشتن سلاح کشتار جمعی منع کرده است.

روز چهارشنبه شورای امنیت بار دیگر از بغداد خواست تا در اسرع وقت به خواست‌های شورای امنیت تن بدهد و همچنین خواستار آن شد تا دولت عراق هر سال گزارشی از روند پیشروی خود در این حوزه را به شورای امنیت تحویل دهد.

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق روز چهارشنبه برچیده شدن این تحریم‌ها را «بسیار بسیار مهم» خواند و گفت که از این پس وزارتخانه‌های آموزش، بهداشت و کشاورزی قادر به وارد کردن فنآوری‌ها و نیازمندی‌هایی هستند که تا کنون به دلیل کاربرد دوگانه نظامی و شهروندی وارداتشان ممنوع بود.

همچنین به نوشته آسوشیتد پرس، پایان یافتن این تحریم‌ها به منزله آن است که وزارت دفاع عراق قادر به خرید تسلیحات و موشک‌هایی با برد بیش از ۱۵۰ کیلومتر هستند که به گفته آقای زیباری به معنای آن است که «عراق بار دیگر همانند سایر کشورها یک کشور معمولی خواهد بود».

آقای زیباری همچنین با اشاره به اینکه برخورداری از انرژی هسته‌ای غیرنظامی حق هر کشوری است افزود: «اما برای کشوری همانند ما که قربانی سیاست‌های صدام و جنگ و خشونت و اعتراض بوده است، من فکر می‌کنم پیش از آن‌که در این راه قدم بگذاریم نیاز به یک ارزیابی و تفکر مجدد داریم.»

بغداد سال‌ها است که خواستار برچیده شدن بیش از ۷۰ تحریم شورای امنیت علیه این کشور است که پس از حمله صدام‌حسین به کویت علیه عراق به تصویب رسیده است.

آقای زیباری روز چهارشنبه اعلام کرد که با برچیده شدن تحریم‌های اخیر، تنها تعدادی از تحریم‌های این شورا که مربوط به مسائل عراق و کویت است، همچنان به قوت خود باقی است که به گفته وی همکاری مثبتی میان دو کشور بر سر حل این مسائل در جریان است.

به فاصله کوتاهی پس از پایان یافتن جنگ ایران و عراق، رژیم صدام حسین در سال ۱۹۹۰به کویت حمله کرد که از این حمله تحت عنوان جنگ [اول] خلیج فارس یاد می‌شود.

در سال ۱۹۹۱ نیروهای آمریکایی ارتش عراق را از کویت خارج کردند و به دنبال آن شورای امنیت تحریم‌هایی را علیه عراق اعمال کرد.

آمریکا بار دوم در سال ۲۰۰۳ به بهانه تولید سلاح کشتار جمعی توسط صدام حسین با عراق وارد جنگ شد و این در حالی است که این سلاح‌ها هرگز در عراق یافت نشدند.

پس از حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳، ابتدا تحریم‌های اقتصادی عراق برچیده شد، در سال ۲۰۰۴ نیز ممنوعیت فروش سلاح‌های متعارف به دولت عراق لغو شد و حال نیز بخشی از تحریم‌های حوزه نظامی عراق در حالی به پایان رسیده‌اند که آمریکا متعهد شده است که تا یک‌سال دیگر نیروهای نظامی باقیمانده خود را از عراق خارج کند.
XS
SM
MD
LG