لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۹

بانک مرکزی: تهران پردرآمدترین و خراسان شمالی کم‌درآمدترین


آمار جدید بانک مرکزی جمهوری اسلامی از هزینه و درآمد خانوارهای شهری در ایران نشان می‌دهد که در سال ۸۹، تهران پردرآمدترین و پرهزینه‌ترین استان بوده و خراسان شمالی و هرمزگان به ترتیب کم‌درآمدترین و کم‌هزینه‌ترین استان‌های کشور بوده‌اند.

بر اساس این گزارش در سال ۸۹، متوسط هزینه یک خانوار شهری بیش از متوسط درآمد آن بوده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، بر اساس آمار جدید بانک مرکزی ایران که جزئیات درآمد و هزینه‌های خانوار شهری در سال ۸۹ در ایران را منتشر کرده در این سال متوسط درآمد پولی و غیر پولی ناخالص سالانه یک خانوار شهری حدود ۱۳ میلیون و ۶۸۱ هزار تومان بوده که برابر است با ماهانه حدود یک میلیون و ۱۴۰ هزار تومان.

این آمار که پس از بررسی ۷۵ شهر و با مراجعه به هشت هزار و ۶۳۰ خانوار تهیه شده، در عین حال آورده است که در همین سال هزینه یک خانوار شهری حدود ۱۴ میلیون و ۱۶۶ هزار تومان- ماهانه یک میلیون و ۱۸۰ هزار تومان- بوده است.

بر اساس این آمار، درآمد خانوار شهری در ایران نسبت به سال ۱۳۸۸ حدود ۱۰.۴ درصد و هزینه آن ۱۱.۴ درصد افزایش یافته است.

بانک مرکزی ایران می‌گوید که در سال ۸۹ ساکنان استان تهران با حدود ۱۸ میلیون و ۵۳۷ هزار تومان درآمد متوسط برای هر خانوار یا به عبارتی یک میلیون و ۵۴۴ هزار تومان درآمد ماهیانه، در صدر جدول پردآمدترین‌های بانک مرکزی قرار گرفته‌اند.

البته این استان همچنین با حدود ۱۸ میلیون و ۷۹۱ هزار تومان هزینه در‌آمد متوسط سالانه برای هر خانوار- ماهانه حدود ۱ میلیون و ۵۶۹ هزار تومان- پرهزینه‌ترین استان کشور نیز به حساب می‌آید.

بانک مرکزی آورده است که طبق آمار دریافتی در سال ۸۹، استان خراسان شمالی با حدود سالانه هشت میلیون و ۱۵۰ هزار تومان درآمد- ماهانه حدود ۶۷۵ هزار تومان- کم‌درآمدترین و استان هرمزگان با حدود سالانه هشت میلیون و ۷۳۸ هزار تومان هزینه- ماهانه حدود ۷۲۸ هزار تومان- کم‌هزینه‌ترین استان ایران بوده است.

۲۲.۵ درصد خانوارها بدون فرد شاغل و ۶۴.۴ درصد فاقد سیستم فاضلاب شهری

بر اساس این آمار، همچنین ۲۲.۵ درصد از خانوارهای شهری در سال ۸۹ بدون فرد شاغل بوده‌اند. همچنین در بین افراد بیشتر از شش سال خانوارها، ۳۰.۵ درصد به شغلی مشغول بوده‌اند.

این آمار، وضعیت شغلی را به دسته‌های «شاغل»، «بیکار»، «با درآمد بدون کار»، «محصل» و «سایر/ خانه‌دار» تقسیم کرده و آورده است که در بین اعضای مذکر شش سال به بالای خانوارها ۵۲.۲ درصد شاغل بوده‌اند.

در میان همین گروه از زنان خانوارها با هفت دهم درصد افزایش، ۸.۷ درصد زنان شاغل و ۵۳.۲ درصد آنها خانه‌دار بوده‌اند.

همچنین بانک مرکزی آورده است که در سال ۱۳۸۹، بیش از ۹۹ درصد خانوارهای شهری از آب لوله‌کشی و برق، ۹۱.۵ درصد از گاز شهری و ۳۵.۶ درصد از سیستم فاضلاب شهری برخوردار بوده‌اند.

در عین حال در همین سال ۸۸.۲ درصد از شهروندان از تلفن، ۳۹.۵ درصد از خودروی شخصی، ۴۳.۸ درصد از رایانه و ۲۲.۳ درصد از اینترنت بهره‌مند بوده‌اند.
XS
SM
MD
LG