لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

شمار قربانیان مصرف خیارهای آلوده در آلمان به ۱۴ تن افزایش یافت


در حالی که در آلمان تا کنون ۱۴ تن بر اثر مصرف خیارهای آلوده به باکتری «ای‌کولای» جان خود را از دست داده و ۳۰۰ تن دیگر نیز در وضعیت وخیمی به سر می‌برند، گزارش‌ها حاکی از شیوع این‌باکتری به برخی دیگر از کشورهای شمال اروپا است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باکتری «ای کولای» در کشورهای دیگری نظیر سوئد، بریتانیا، دانمارک، فرانسه و هلند نیز شیوع یافته و در این کشورها نیز گزارش شده است که برخی از افرادی که به نوعی با آلمان در ارتباط بوده‌اند به این باکتری آلوده شده‌اند.

در سوئد ۳۶ مورد از آلودگی به باکتری ای‌کولای گزارش شده و در سایر کشورهای نیز تعداد قلیلی از افراد به این باکتری آلوده شده‌اند.

به دنبال شیوع این باکتری در شمال اروپا، به مردم توصیه شده است تا در این مدت از خوردن خیار، گوجه فرنگی و کاهو خودداری کنند.

تا این‌لحظه ۱۴تن در آلمان بر اثر ابتلا به این باکتری جان باخته‌اند که بیشتر موارد مرگ از شمال آلمان گزارش شده است.

همچنین وضعیت ۳۲۹ تن از افراد مبتلا به این باکتری نیز وخیم گزارش شده است.

وزرای کشاورزی اتحادیه اروپا که روز دوشنبه در خصوص این معضل با یکدیگر تشکیل جلسه دادند، پیش از این جلسه اعلام کردند که تا این‌لحظه منبع شیوع این باکتری شناخته نشده است.

اگرچه باکتری ای‌ کولای در خیارهایی مشاهده شده که از اسپانیا وارد آلمان شده‌اند، هنوز مشخص نیست که این خیارها در کدام مقطع به این باکتری آلوده شده‌اند؛ در اسپانیا، در طول مسیر انتقال به آلمان و یا در کشور آلمان.

باکتری ای کولای یک باکتری معمولی است و خطری ندارد، اما برخی از انواع آن می‌تواند سبب بیماری جدی مبتلایان به آن شود.

باکتری ای‌ کولای یافت شده در افراد بیمار در آلمان، از نوعی است که می‌تواند به بیماری «اچ یو سی» منجر شود؛ بیماری که ضمن آلوده کردن خون، به کلیه‌ها نیز آسیب می‌رساند و در شرایط وخیم‌تر بر سیستم عصبی فرد مبتلا نیز تأثیر می‌گذارد. این بیماری می‌تواند به مرگ منجر شود.

به گفته دولت آلمان، سالانه ۶۰ مورد از ابتلای افراد به بیماری «اچ یو سی» گزارش می‌شود، اما اینبار تعداد افراد مبتلا بسیار بالاتر بوده است.

به گفته مسئولین یکی از بیمارستان‌های اصلی در شمال آلمان که وظیفه پرستاری از این بیماران را بر عهده دارد، در این بیمارستان ۸۲ مورد ابتلا به «اچ یو سی» و ۱۱۵ مورد ابتلا به باکتری ای کولای ثبت شده است.

در هامبورگ نیز از اواسط ماه مه تا کنون ۹۴ مورد ابتلا به «اچ یو سی» و ۴۸۸ مورد آلودگی به باکتری ای کولای گزارش شده است.

اگرچه هنوز منشأ اصلی شیوع این بیماری مشخص نیست، اعلام این خبر که خیارهای آلوده از اسپانیا به آلمان وارد شده‌اند موجبات خشم مقامات اسپانیایی را فراهم آورده.

این خبر در عین حال به صادرات سبزیجات این کشور نیز آسیب وارد کرده است و به نوشته رویترز در حال حاضر بخش صادرات مناطق جنوبی اسپانیا روزانه هفت تا هشت میلیون یورو متضرر می‌شود.
XS
SM
MD
LG