لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۶

صدای شما؛ اختلافات میان مجلس و دولت به کجا ختم خواهد شد؟


در بحث آزاد این هفته صدای شما؛ صدای فردا، سه شنونده‌ از ایران؛ سپنتا، مهدی و هرمز، و همچنین حامد پارسی از وبسایت رادیو فردا، در مورد اختلافات پیش آمده اخیر میان مجلس و دولت با یکدیگر به بحث و تبادل نظر پرداختند.

حامد پارسی در توضیح موضوع بحث می‌گوید اختلاف میان دولت و مجلس از زمانی رسانه‌ای شد که پس از آنکه دولت در اسفندماه از سوی مجلس موظف به تخصیص دو میلیارد دلار تسهیلات به بخش حمل و نقل کشور در سال ۱۳۸۹ شد، از انجام این مصوبه سرباز زد.

به دنبال بالاگرفتن این اختلافات طرفین، دولت و مجلس بر سر تشکیل یک کارگروه حل اختلاف مجلس و دولت در شورای نگهبان توافق کردند.

به تازگی عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان پیشنهاداتی را مبنی بر کاهش اختیارات مجلس، به ویژه در مقابل دولت مطرح کرد که برخی از اعضای این کارگروه در اعتراض اعلام کردند که اظهارات آقای کدخدایی نظر این کارگروه نیست.

از شرکت کنندگان در بحث پرسیده شد که تا چه حد می‌توان به حل اختلاف میان دولت و مجلس امیدوار بود.



سپنتا می‌گوید که باید اول دید که چه چیزی بستر بوجود آمدن چنین اختلافی را فراهم کرده است. وی معتقد است که قانون اساسی ۱۳۵۸ و پس از آن متمم آن که ده سال بعد ضمیمه قانون اساسی شد موجب بروز این اختلافات است.

او می‌افزاید که مشکل اساسی در قانون اساسی است که دارای تضاد است و همین تضاد اختلافات اخیر را پدید آورده است.

وی با اینحال تأکید می‌کند که وظیفه مجلس قانونگذاری است و دولت نیز به عنوان قوه مجریه، باید به قوانین را به اجرا بگذارد.

مهدی می‌گوید که بر طبق سنت و طبق گفته‌های پیشوایان، شورا باید در رأس امور باشد و دولت باید جوابگوی مجلس باشد، اما دولت به وظیفه خود عمل نکرده و قوانین را به اجرا در نیاورده است.

وی می‌افزاید که اگر حکومت می‌خواهد در جهت پیشرفت قدم بردارد، مجلس و دولت باید خارج از خواست یک فرد، گروه یا جناح خاص عمل کند.

هرمز نیز می‌گوید که دولت در چندماه اخیر نشان داده است که در پی اجرای قانون نیست و احمدی‌نژاد نیز صریحا اعلام کرده است که مجلس دیگر در رأس امور نیست.

به عقیده هرمز، دولت به پشتوانه بخشی از سپاه پاسداران که علاوه بر نفوذ سیاسی، بخش اقتصادی کشور را نیز در اختیار دارند در تلاش است که مجلس و حتی در مراحل بعدی رهبر را کنار بگذارد و می‌افزاید که دولت در پی تشکیل یک حکومت نظامی است.

او می‌گوید که به باور او آقای خامنه‌ای در ابتدا حامی نظریات آقای احمدی‌نژاد بوده است و اکنون نیز یا همچنان با وی موافق است و یا مجبور به رضایت دادن به نظریات سپاه است.

در ادامه بحث حامد پارسی به اظهارات اعضای کارگروه حل اختلاف دولت و مجلس اشاره می‌کند که گفته بودند مجلس برای جلوگیری از عدم اجرای قانون توسط دولت ابزارهایی دارد و از جمله به استیضاح رئیس جمهور اشاره کرده بودند و می‌افزاید که این گروه اعلام کردند که تاکنون به خاطر اوامر رهبری از این ابزار استفاده نکرده‌اند.

آقای پارسی در ادامه به توصیه‌های آقای خامنه‌ای به مجلس مبنی بر تنظیم قوانین به گونه‌ای که برای دولت قابل اجرا باشد، اشاره می‌کند و می‌گوید این اظهارات این نکته را به ذهن می‌آورد که شاید خواست آقای خامنه‌ای این است که نظرات دولت بیشتر مراعات شوند.

هرمز در ادامه می‌گوید اگر این برداشت درست باشد، دیگر هیچ اراده‌ای برای حل اختلاف دولت و مجلس وجود ندارد.

او می‌افزاید که در شرایط کنونی به باور وی اصولگرایان مخالفان دولت فعلی و آقای خامنه‌ای قادر به مقابله با آقای احمدی‌نژاد نیستند.

مهدی معتقد است که در جایی که قانون اساسی تکیه‌گاه اصلی نظم بوده است، اگر دولت باز هم بخواهد از اجرای قانون سرباز بزند، مطمئنا به مشکل بر خواهد خورد.

سپنتا نیز می‌گوید که به اعتقاد وی، آقای خامنه‌ای در بوجود آمدن اختلاف کنونی نقش بسزایی داشته و اکنون با قدرتی که سپاهیان حامی احمدی‌نژاد به دست گرفته‌اند دیگر قادر به مخالفت با جریان پیش‌آمده نیست.

وی می‌افزاید که جمهوری اسلامی ماهیتش نسبت به گذشته تغییر کرده است و آن‌چه در جریان است نهایتا به تشکیل یک حکومت توتالیتر نظامی منجر خواهد شد.
XS
SM
MD
LG