لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

نام همسر بشار اسد به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شد


اتحادیه اروپا روز جمعه چهار عضو خانواده اسد از جمله اسما اسد، همسر بشار اسد، را در فهرست سیاه قرار داد و ضمن مسدودیت اموال آنها در این اتحادیه، سفر آنها به اروپا را نیز ممنوع اعلام کرد.

این اتحادیه همچنین هشت فرد دیگر و دو شرکت نفتی سوریه را مشمول تحریم‌ کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در سیزدهمین دور از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه در یک‌ سال گذشته، این اتحادیه با توقیف اموال و ممنوعیت سفر اسما اسد، انیسه مخلوف، مادر بشار اسد، بشری اسد، خواهر بشار اسد و منال اسد، عروس دیگر خانواده اسد و هشت تن دیگر موافقت کرد.

روزنامه بریتانیایی گاردین توضیح داده است که به موجب این تحریم‌ها تمامی حساب‌های بانکی و کارت‌های اعتباری این افراد در اتحادیه اروپا مسدود می‌شود و این افراد اجازه ورود به کشورهای عضو این اتحادیه را نیز نخواهند داشت.

با این ‌حال ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا،‌ تأکید کرده است که اسما اسد به جهت دارا بودن پاسپورت بریتانیایی نمی‌تواند از سفر به بریتانیا منع شود و افزوده است که او می‌تواند از والدین خود که ساکن لندن هستند دیدار کند.

آقای هیگ روز جمعه توضیح داد: «واضح است که دارندگان پاسپورت بریتانیایی حق ورود به خاک این کشور را دارند، اما با توجه به مسدود شدن اموال تمام این افراد و ممنوعیت سفر دیگر اعضای این خانواده، ما انتظار نداریم که خانم اسد در حال حاضر قصد سفر به بریتانیا را داشته باشد.»

یک منبع دولتی در بریتانیا به گاردین گفته است که خانم اسد همچنان می‌تواند از خانه‌ای که در لندن دارد استفاده کند، اما نمی‌تواند این خانه را بفروشد یا مبلغ اجاره این خانه را دریافت کند.

اسما اسد که تحصیل‌کرده غرب و مادر سه فرزند است، همواره به خوش‌لباسی و پیروی از مد مشهور بوده است. مجله مد «وگ» پیشتر از وی با عنوان «گل سرخ صحرا» یاد کرده بود و به گفته خبرگزاری فرانسه مشهور است که خانم اسد شیفته مارک لباس «شانل» و کفش‌های «کریستیان لوبوتن» است.

در جریان ناآرامی‌های سوریه خانم اسد آماج انتقادهای بسیاری قرار گرفت.

این انتقادها زمانی شدت بیشتری گرفت که اواخر اسفندماه روزنامه گاردین گزارشی اختصاصی از محتوای ای‌میل‌های اسما اسد منتشر کرد که حاکی از خرید‌های لوکس وی بود و این در حالی است که از یک سال گذشته سوریه درگیر ناآرامی‌ها و سرکوب بوده است و به ویژه در دو ماه گذشته مردم دست‌کم یک شهر، حمص، به دلیل محاصره شدن توسط ارتش حتی به آب و غذای کافی نیز دسترسی نداشته‌اند.

کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه، پس از وضع تحریم‌های تازه علیه خانواده اسد اعلام کرد که این تصمیم به منظور تضعیف حکومت اسد اخذ شده است. وی سرکوب‌ها در سوریه را «غیر قابل قبول» خواند و تأکید کرد که خشونت‌ها باید هرچه سریع‌تر متوقف شوند.

تحریم‌ها علیه خانواده اسد در حالی صورت گرفته است که حدود ده ماه پیش بشار اسد و برادرش، ماهر اسد، مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا شده بودند.

«مادر بشار اسد ناآرامی‌های سوریه را کودتای اسلامی می‌داند»

روزنامه گاردین روز جمعه ضمن انتشار خبر تحریم شدن اعضای خانواده اسد، به معرفی مختصر این افراد پرداخت و از انیسه مخلوف، مادر بشار اسد، به عنوان فردی بانفوذ یاد و تأکید کرده است که او در متقاعد کردن سران حکومت سوریه به این‌ که ناآرامی‌های سوریه کودتای اسلامی است نقش داشته است.

این روزنامه بشری اسد، خواهر بشار اسد را فردی معرفی کرده که ۱۳ سال پیش از این به دلیل ازدواج با مردی مطلقه که ۱۰ سال از او بزرگ‌تر بود، موجب نارضایتی خانواده و اطرافیان شد و تأکید کرده است که بشری اسد سعی می‌کند از مرکز توجه به دور باشد.

منال اسد، همسر برادر بشار اسد، ماهر اسد دیگر فردی است که از سوی اتحادیه اروپا تحریم شده است. روزنامه گاردین می‌گوید که او به همراه دو فرزند و همسرش که متهم به دست داشتن در سرکوب‌های سوریه است، در دمشق در رفاه زندگی می‌کند.

علاوه بر خانواده اسد، هشت فرد دیگر و دو شرکت نفتی نیز روز جمعه مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا شدند که قرار بر این است نام و مشخصات آنها پس از اجرایی شدن تحریم‌ها منتشر شود.

با احتساب تحریم‌های روز جمعه، در حال حاضر ۱۲۶ فرد و ۴۱ شرکت سوری در فهرست سیاه اتحادیه اروپا قرار دارند.
XS
SM
MD
LG