لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۹

واکنش جدید یوتل‌سَت به اتهام همکاری در ایجاد اختلال بر شبکه‌های فارسی زبان


شرکت ماهواره‌ای فرانسوی «یوتل‌سَت» بار دیگر اتهام همکاری با ایران در ایجاد مانع در مسیر پخش برنامه‌های فارسی زبان از طریق این ماهواره را رد کرد و افزود که محل ارسال پارازیت‌ بر روی این ماهواره را در داخل ایران شناسایی کرده است.

به گزارش وبسایت رسمی یوتل‌ست، این شرکت ماهواره‌ای در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد تأکید کرد که بیش از دو سال است که ارسال پارازیت بر روی یوتل‌ست و ایجاد مانع بر سر پخش برنامه‌های فارسی نظیر بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمریکا و دویچه‌وله را محکوم کرده و در این مدت متوجه شده است که این امواج مخرب از درون ایران بر روی ماهواره یوتل‌ست ارسال می‌شوند.

یوتل‌سَت افزوده است که از بهار ۱۳۸۸ بارها در این خصوص نزد مقام‌های نظارتی فرانسوی و بین‌المللی، از جمله اتحادیه بین‌المللی ارتباطات از راه دور، شکایت برده و خواستار محکوم شدن این اقدامات از سوی این مراجع شده است.

با این توضیحات این شرکت ماهواره‌ای اتهامات همکاری با جمهوری اسلامی و ایجاد مشکلات پخش برای شبکه‌های فارسی زبانی را که از طریق یوتل‌سَت امواج خود را ارسال می‌کنند، رد کرده است.

به تازگی ژان لویی بیانکو، از اعضای پارلمان فرانسه، شرکت یوتل‌سَت را متهم کرد که در مقابل فشارهای جمهوری اسلامی سر خم کرده است و بر روی برنامه‌های فارسی‌زبان ارسال شده از طریق ماهواره یوتل‌سَت پارازیت می‌فرستد.

پیشتر نیز شیرین عبادی از اپراتور ماهواره‌ای یوتل‌ست انتقاد کرده بود که در اثر فشارهای دولت ایران برنامه‌های تلویزیون بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا را که از طریق این ماهواره برای ایران پخش می‌شد، حذف کرده است؛ مسئله‌ای که انتقاد سازمان دیده‌بان حقوق بشر را نیز به همراه دشت.

یوتل‌سَت که پیشتر این اظهارات را رد کرده بود، در بیانیه روز پنجشنبه خود بار دیگر این اتهام را «قاطعانه» رد کرد و آن را کاملا خلاف واقع دانست.

این شرکت فرانسوی تأکید کرده است که در این زمینه به طور مداوم با شبکه‌های بین‌المللی فارسی‌زبان در ارتباط بوده و سعی کرده است با سازماندهی‌های لازم پخش این شبکه‌ها از طریق ماهواره‌های دیگر را امکان‌پذیر ساخته و از ایجاد اخلال در پخش شبکه‌های فارسی زبان جلوگیری کند.

شرکت ماهواره‌ای یوتل‌سَت ارسال پارازیت بر روی شبکه‌های ماهواره‌ای را کار ایران و آن را خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوط به امور ماهواره‌ای دانسته است.

یوتل‌سَت ضمن تأکید بر مقابله‌اش با این روند مخرب به عنوان یکی از ارجح‌ترین مسائل خود، از مسئولان ذیربط نیز خواسته است تا با تلاش‌های خود، «هرچه سریع‌تر» به این «اقدام غیر‌قانونی ایران» پایان دهند.
XS
SM
MD
LG