لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

تصمیم دولت به تشکیل دو وزارتخانه جدید با ادغام چهار وزارتخانه


یکی از نشست‌های هیئت دولت در دی ماه ۸۹
یکی از نشست‌های هیئت دولت در دی ماه ۸۹
در راستای تلاش برای کاهش تعداد وزارتخانه‌ها بر اساس برنامه پنجم توسعه، دولت جمهوری اسلامی روز یکشنبه تشکیل دو وزارتخانه جدید حاصل از ادغام چهار وزارتخانه در یکدیگر را تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران ، در پی تشکیل کارگروهی متشکل از وزرای وزارتخانه‌های راه، مسکن، صنایع و بازرگانی، به همراه معاون برنامه‌ریزی و معاون توسعه منابع انسانی ریاست جمهوری، تصمیم گرفته شد که وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی، و همچنین وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی در یکدیگر ادغام شوند.

لطف‌الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی ریاست جمهوری در گفت‌و‌گو با ایسنا ضمن اعلام این خبر خاطرنشان کرد که کار گروه مربوطه شرح وظایف و اختیارات این وزارتخانه‌ها را به دولت ارائه می‌کند و سپس دولت آن را تسلیم مجلس شورای اسلامی خواهد کرد.

به نوشته خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، سرپرستی وزارتخانه متشکل از ادغام دو ورازتخانه راه و ترابری و مسکن و شهرسازی، بر عهده علی نیکزاد خواهد بود.

پیش از این و در پی استیضاح و برکناری حمید بهبهانی، وزیر پیشین راه و ترابری در بهمن ماه سال گذشته، محمود احمدی‌نژاد در حکمی علی نیکزاد، وزیر مسکن و شهرسازی را با حفظ سمت به سرپرستی این وزارتخانه منصوب کرده بود.

در همان زمان خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت که این انتصاب نشانه تلفیق وزارتخانه‌های مسکن و راه در یکدیگر است.

اختلاف دولت و مجلس در مورد کوچک‌سازی دولت

بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، به منظور کوچک‌سازی دولت، تعداد وزارتخانه‌ها باید از ۲۱ به ۱۷ کاهش یابد.

این در حالی است که پس از تصویب این مصوبه، مجلس با ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان، تشکیل وزارتخانه جدیدی تحت عنوان وزارت ورزش و جوانان را تصویب کرد و بر تعداد وزارتخانه‌ها افزود.

موضوعی که انتقاد‌ دولت جمهوری اسلامی را به همراه داشت.

پس از این تصویب، محمدرضا رحیمی،‌ معاون محمود احمدی‌نژاد تشکیل این وزارتخانه را باعث ایجاد بار مالی اضافی برای دولت دانست و بر ضرورت قانونی کوچک شدن دولت و کاهش تعداد وزارتخانه‌ها تأکید کرد.

روز یکشنبه، ۲۸ فروردین نیز اسفندیار رحیم مشایی،‌ رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد، با اظهار اینکه از نظر دولت تشکیل این وزارتخانه با ابهام همراه است، گفت که تشکیل این وزارتخانه «نظر کارشناسی دولت نیست».

با این‌حال شماری از نمایندگان اعلام کرده‌اند که بحث کاهش وزارتخانه‌ها از ۲۱ به ۱۷ مربوط به وزارتخانه‌های موجود بوده و تعارضی با تشکیل وزارتخانه جدید ندارد.

دولت تا این لحظه از معرفی وزیر امور ورزش و جوانان خودداری کرده است که این امر موجب شد که در تاریخ ۲۳ فروردین، رئیس مجلس شورای اسلامی به طور رسمی به دولت محمود احمدی‌نژاد به دلیل تأخیر در معرفی این وزیر هشدار دهد.
XS
SM
MD
LG