لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۴

وزیر کشور: ۶۴ درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده‌اند


مصطفی محمد نجار، وزیر کشور جمهوری اسلامی
مصطفی محمد نجار، وزیر کشور جمهوری اسلامی
وزیر کشور جمهوری اسلامی روز شنبه میزان مشارکت مردم در انتخابات مجلس نهم شورای اسلامی را به طور تقریبی «۶۴.۲» درصد اعلام کرد و افزود این میزان مشارکت در استان تهران «۵۲ درصد» بوده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، مصطفی محمد نجار در این خصوص گفت: «حدود ۶۴.۲ درصد مردم ایران در این دوره از انتخابات شرکت کرده‌اند... این رقم نتیجه قطعی نیست و ممکن است اندکی کم یا زیاد شود.»

به گفته وزیر کشور، مشارکت مردم تهران «۵۲ درصد» ارزیابی شده است و بیشترین مشارکت مردمی نیز با میزان «۸۸ درصد» به مردم استان کهگیلویه و بویر احمد تعلق دارد. مقام‌های مسئول مشارکت مردم در استان‌های مازنداران، سمنان و گلستان را نیز به ترتیب «بیش از ۷۵ درصد»، «۷۲ درصد» و «۸۰ درصد» ارزیابی کرده‌اند.

این آمار در حالی اعلام شده است که بسیاری از اصلاح‌طلبان این انتخابات را تحریم کرده و از مردم نیز خواستند تا به پای صندوق‌های رأی نروند.

در حالی که شمارش آرا در حوزه‌های انتخابی مختلف همچنان ادامه دارد، خبرگزاری مهر اسامی ۳۰ تن از نامزدهای صدرنشین استان تهران را منتشر کرده است.

در این جدول غلامعلی حداد عادل، پدر همسر مجتبی خامنه‌ای، یکی از فرزندان رهبر جمهوری اسلامی، و از معدود افراد مشترک در فهرست انتخاباتی «جبهه متحد اصول‌گرایان» و «جبهه پایداری» در صدر قرار دارد.

در ادامه این جدول نام افرادی چون مرتضی آقاتهرانی، علی مطهری، احمد توکلی، روح‌الله حسینیان، علیرضا زاکانی، علیرضا محجوب، محمدرضا باهنر، مهرداد بذرپاش، الیاس نادران، لاله افتخاری، سهیلا جلودارزاده و حمید رسایی به چشم می‌خورد.

در عین حال خبرگزاری‌های مختلف نام برخی از کاندیداهایی را که از راه یافتن به مجلس نهم راه نیافته‌اند منتشر کرده است که در میان آنها نام اصلاح‌طلبانی چون قدرت‌الله علیخانی، محمدرضا خباز و محسن کواکبیان به چشم می‌خورد.

همچنین گزارش‌ها حاکی است که احمد ناطق نوری که سابقه سی سال نمایندگی مجلس را در کارنامه خود دارد، این بار موفق نشده‌ است به مجلس راه یابد.

پروین احمدی‌نژاد، خواهر محمود احمدی‌نژاد، نیز در حوزه انتخابیه گرمسار از راهیابی به مجلس بازماند.

از دیگر افرادی که از اخذ آرای حد نصاب بازمانده‌اند می‌توان به مجتبی ذوالنور، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، کاظم دلخوش، علی بنایی و جهانبخش محبی‌نیا اشاره کرد.

انتخابات نهمين دوره مجلس روز جمعه ساعت هشت صبح آغاز شد و پس از پنج ساعت تمديد در ساعت ۲۳ به پایان رسید. در این رأی‌گیری حدود سه هزار و ۵۰۰ کانديدا برای اخذ ۲۹۰ کرسی مجلس با يکديگر رقابت می‌کردند.

بنا به اعلام ستاد انتخابات کشور، در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی حدود ۴۸ میلیون نفر واجد شرایط رأی دادن بودند.
XS
SM
MD
LG