لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

«اختلال در دسترسی اینترنتی بیش از ۳۰ میلیون کاربر ایرانی»


در حالی که در روزهای گذشته گزارش‌هایی مبنی بر اختلال در سیستم اینترنتی در ایران به گوش می‌رسید، خبرگزاری مهر روز شنبه گزارش داد که دسترسی «بیش از ۳۰ میلیون کاربر ایرانی» به برخی پست‌های الکترونیکی خارجی و وبسایت‌ها قطع شده است.

به گزارش این خبرگزاری از نخستین دقایق روز پنجشنبه، ۲۰ بهمن‌ماه، ارتباط کاربران ایرانی با پست‌های الکترونیکی خارجی نظیر یاهو، جی‌میل و هات‌میل قطع شده و تمامی سایتهای خارجی‌ای که نیاز به ورود و ثبت اطلاعات دارند، مسدود شده‌اند.

این اختلال‌ها در حالی ایجاد شده که دو متولی اینترنت کشور، شرکت ارتباطات زیرساخت و سازمان فناوری اطلاعات ایران هیچ‌کدام در این باره پاسخ روشنی ارائه نکرده و توضیح در این مورد را به یکدیگر ارجاع می‌دهند.

سعید مهدیون، مدیران سازمان فناوری اطلاعات ضمن اظهار بی‌اطلاعی از مشکل به وجود آمده به خبرگزاری مهر گفته است که شرکت ارتباطات زیرساخت باید پاسخگوی این مشکل باشد.

از دیگر سو اما، محمدرضا فرنقی‌زاد، مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت نیز می‌گوید که شبکه ارتباطات زیرساخت ایران در حال حاضر هیچ‌مشکلی ندارد و تأکید کرده است که در صورتی که مشکلات محتوایی عامل ایجاد این اختلال شده باشد، پاسخگویی بر عهده فناوری اطلاعات است.

علی‌اکبر جلالی، کارشناس فناوری اطلاعات از دانشگاه علم و صنعت به خبرگزاری مهر در انتقاد از این اختلال‌ اینترنتی، گفته است: «در سالی که ملقب به جهاد اقتصادی است باورم نمی‌شود که یکی از محورها و ابزارهای توسعه اقتصادی مانند ایمیل چنین دچار مشکل شود.»

وی در این گفت‌و‌گو با اشاره به وجود «بیش از چهار میلیون صد هزار دانشجو» در کشور که به گفته وی روزانه بارها به پست الکترونیک احتیاج دارند، از بروز یک چنین مشکلی ابراز تأسف کرد و گفت: «اختلال در دسترسی این‌ها هیچ‌گونه توجیهی ندارد... مردم انتظار دارند مسئولان هر اقدامی که در ذهن دارند را با آن‌ها در میان بگذارند.»

اینترنت که به طور کلی در ایران از سرعت چندانی برخوردار نیست و با محدودیت‌های محتوایی گسترده‌ای در اختیار کاربران قرار دارد، تا کنون بارها دچار اختلال شده است.

این اختلال‌ها به ویژه در بحبوحه ناآرامی‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ و دوران اوج فراخوان‌ها اعتراضی در شبکه‌های اجتماعی کاملا مشهود بود.

پیش از این، اواسط بهمن‌ماه بود که دسترسی کاربران ایران به شبکه اینترنت با اختلال مواجه شد.

آن زمان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران قطعی کابل در خلیج فارس و آتش‌سوزی در مسیر روسیه را علت کاهش سرعت اینترنت اعلام کرد.

تا کنون بارها مسئولان دولت ایران، قطعی کابل در خلیج فارس را دلیل قطعی یا سرعت پایین اینترنت عنوان کرده‌اند. در عین حال در چند وقت اخیر برخی رسانه‌ها راه‌اندازی اینترنت ملی را دلیل اصلی اختلال در دسترسی به شبکه جهانی در ایران دانسته‌اند.
XS
SM
MD
LG