لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۲

رئیس بانک مرکزی: حذف صفر از پول ملی به افکار عمومی بستگی دارد


محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران
محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران
در حالی که رئیس کل بانک مرکزی پیشتر از قطعی شدن حذف سه یا چهار صفر از واحد پول ملی کشور خبر داده بود، این‌بار وی اعلام کرد که اجرای این طرح به «افکار عمومی» بستگی دارد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمود بهمنی، روز سه شنبه با اشاره به این که تغییر نام واحد پول ملی و همچنین اجرای طرح حذف صفر‌ها باید «برعهده افکار عمومی» گذاشته شود، گفت: «اگر افکار عمومی به این طرح خیر بگوید، این کار انجام نخواهد شد. افکار عمومی برای اجرای حذف صفرها باید آماده باشد.»

این در حالی است که رئیس بانک مرکزی و وزیر امور اقتصادی ایران پیشتر اعلام کرده‌بودند که حذف سه یا چهار صفر از پول ملی کشور قطعی شده‌است.

در همین حال، رئیس بانک مرکزی همچنین تأکید کرد که با تحقق این برنامه، واحد پول خرد کشور پس از ریال، همانند سال‌های گذشته دینار خواهد بود.

محمود بهمنی در اظهارات روز سه شنبه خود با تأکید بر اینکه حذف صفر آثار روانی در سطح جامعه در بر خواهد داشت،‌ افزود که این امر با فرهنگ‌سازی از بین خواهد رفت و خاطر نشان کرد که حذف سه یا چهار صفر از پول ملی، قدرت خرید مردم را تغییر نمی‌دهد.

شمس‌الدین حسینی، وزیر امور اقتصادی و دارایی، در اواسط فروردین‌ماه سال جاری اعلام کرده بود که دولت در سال جاری روی حذف سه صفر از پول ملی تمرکز خواهد کرد.

پس از آن محمود بهمنی گفته بود، برنامه حذف صفرهای پول ملی ایران در یک دوره زمانی یک یا دو ساله انجام خواهد شد.

به دنبال اظهارات مقامات اقتصادی در مورد حذف سه یا چهار صفر از واحد پول ملی روزنامه کیهان در تاریخ پنجم اردیبهشت در انتقاد از این طرح نوشت: «حذف سه یا چهار صفر از پول ملی در شرایط کنونی، علاوه بر آن‌که می‌تواند اقتصاد ایران را دستخوش پیامدهایی ناگوار سازد، به معنای پذیرش شکست کشور در زمینه اقتصادی است که به هیچ عنوان با پیشرفت‌ها و واقعیت‌های موجود اقتصادی کشور همخوانی ندارد.»

این روزنامه، پیشتر نیز به نقل از کارشناسان اقتصادی نوشته بود که در صورت غیرمولد بودن اقتصاد کشور، حذف صفر می‌تواند باعث بالا رفتن ضریب تورم شود.

با این‌حال محمود بهمنی روز سه‌شنبه تأکید کرد که در اجلاس اخیر بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول، با شش کشور که تجربه حذف صفر از پول ملی خود را داشتند، همانند ترکیه،‌ غنا و ایتالیا، مشورت که بر این پایه، به گفته وی، حذف صفر از پول ملی عادی به نظر می‌رسد.

وی همچنین افزود که بر اساس تجربه این کشورها، اجرای حذف صفرها و جایگزین شدن پول‌های جدید دو تا سه سال به طول می‌انجامد.

وی گفت: «بنابراین مردم می‌توانند بخشی از مراودات پولی خود را با اسکانس‌های جدید و بخشی را با اسکناس‌های قدیمی انجام دهند.»

در اواخر دی ماه سال ۱۳۸۸ محمود احمدى‌نژاد، رئیس دولت دهم اعلام کرده بود، دولت وى قصد دارد به منظور «واقعى کردن ارزش ریال»، اقدام به حذف صفرها از واحد پول ملى کند.

این در حالی است که با توجه به رشد اقتصادی اندک ایران در سال‌های گذشته و نیز نرخ بالای تورم، کارشناسان نسبت به موثر بودن حذف صفرهای پول ملی برای مهار تورم و تقویت ارزش برابر ریال ابراز تردید می‌کنند.

در بیش از ۳۰ سالی که از روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران می‌گذرد، ارزش برابری ریال در مقابل ارزهای معتبر بین‌المللی بیش از ۲۰۰ برابر کاهش یافته است و بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی، هم‌اکنون نرخ تورم در ایران حدود ۱۲.۴ درصد است.
XS
SM
MD
LG