لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۲

ایران حریم هوایی خود را به طور موقت بر روی هواپیمای صدراعظم آلمان بست


آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان
خبرگزاری های بین المللی گزارش دادند که ایران روز سه شنبه حریم هوایی خود را به صورت موقت بر روی هواپیمای حامل آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، بست و موجب شد تا هواپیمای عالی ترین مقام آلمان برای دو ساعت در آسمان ترکیه سرگردان بماند.

هواپیمای حامل آنگلا مرکل و چند تن دیگر از مقامات آلمان، نیمه شب دوشنبه برلین را به قصد دهلی نو، پایتخت هند، ترک کرد، اما مدت زمانی پیش از آن‌که به حریم هوایی ایران وارد شود، جمهوری اسلامی به دلایل نامعلوم از عبور این هواپیما جلوگیری کرد.



متعاقب این اقدام ایران، هواپیمای حامل خانم مرکل به مدت دو ساعت در آسمان ترکیه سرگردان بود و سرانجام به دنبال یک‌ساعت مذاکره با ایران از سوی ترکیه و وزیر امور خارجه آلمان، در نهایت به این هواپیما اجازه داده شد تا از حریم هوایی ایران عبور کرده و با تأخیر وارد هند شود.

به دنبال این اقدام جمهوری اسلامی ایران، گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، از احضار سفیر ایران به این وزارتخانه خبر داده است.

آقای وستروله در بیانیه‌ای در این خصوص، اقدام ایران را «کاملا غیرقابل قبول» خوانده و با بی‌احترامی قلمداد کردن این امر تأکید کرده‌است که نقض کنوانسیون‌های بین‌المللی «به هیچ عنوان از سوی آلمان تحمل نخواهد شد.»

مسدود شدن حریم هوایی ایران به روی هواپیمای حامل صدر اعظم آلمان در حالی صورت گرفته است که به نوشته نشریه آلمانی اشپیگل، این هواپیما روز دوشنبه، پیش از پرواز از مقامات ذیربط ایرانی اجازه عبور دریافت کرده بود.

همچنین ساعاتی پیش از این واقعه، هواپیمای دیگری حامل چهار وزیر آلمانی، از جمله وزیر کشور و وزیر دفاع، بدون هیچ مشکلی از حریم هوایی ایران عبور کرده و وارد دهلی نو شده بودند.

آنگلا مرکل روز سه شنبه به قصد بهبود روابط با کشورهای جنوب آسیا وارد هند شده است. وی قرار است در سفره یک روزه خود به هند با رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور دیدار داشته باشد و پس از آن عازم سنگاپور شود.

به دنبال خودداری موقت جمهوری اسلامی از عبور هواپیمای آلمان از حریم هوایی‌ ایران، اشتفان زایبرت، سخنگوی خانم مرکل اعلام کرد تا کنون هیچ‌گاه چنین واقعه‌ای رخ نداده بود. وی این اقدام را «غیرمعمول» قلمداد کرد.

نشریه اشپیگل تأکید کرده است که این اقدام می‌تواند عواقب ناخوشایندی را در روابط دیپلماتیک تهران و برلین به همراه داشته باشد.

این روزنامه افزوده است آلمان که در سال‌های اخیر بارها از برنامه اتمی ایران انتقاد کرده، به تازگی نیز حمایت خود را از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بانک آلمانی- ایرانی واقع در هامبورگ، با نام بانک تجاری ایران-‌اروپا (EIH) اعلام کرده است.

با این‌حال به نوشته اشپیگل، علیرغم خودداری شرکت‌های بزرگ آلمانی نظیر زیمنس و تیسن‌کروپ از معامله با ایران، آلمان همچنان از لحاظ حجم صادرات به ایران در مقام سوم قرار دارد و ارزش این صادرات در سال ۲۰۱۰ میلادی برابر با ۵.۵ میلیارد دلار برآورد شده است.
XS
SM
MD
LG