لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۵

مسئله هسته‌ای ایران در دستور کار نشست فصلی شورای حکام


مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی روز دوشنبه در وین آغاز می‌شود که به گفته دپیلمات‌های غربی، بحث پیرامون مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی در دستور کار قرار دارد، اما انتظار نمی‌رود که در حال حاضر آژانس دست به اقدامی عملی در مواجهه با ایران بزند.

به گزارش خبرگزاری رسمی آلمان، به نقل از دیپلمات‌ها حاضر در مقر آژانس بین‌المللی در وین، حال که توجه دیپلمات‌ها به ناآرامی‌های جهان عرب معطوف است و اعضای غربی شورای حکام در مور میزان وارد کردن فشار بر جمهوری اسلامی مردد هستند.

از این رو به گفته دیپلمات‌ها به نظر نمی‌رسد که آژانس تا نشست بعدی خود در ماه ژوئن، اقدامی عملی در مورد ایران در پیش بگیرد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آخرین گزارش خود بار دیگر از ابعاد نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده و اعلام کرده است که به اسناد و اطلاعات جدیدی در مورد فعالیت‌های اتمی ایران دست یافته که ممکن است مؤید تلاش برای تولید جنگ‌افزار اتمی باشد.

همچنین به گفته این خبرگزاری، در این گزارش محرمانه آژانس، به هفت پروژه تحقیقاتی یا توسعه‌ای مرتبط با ساخت کلاهک هسته‌ای اشاره شده است که در گزارش های پیشین آژانس نیز از آن‌ها سخن به میان آمده بود و مقامات تهران از توضیح در مورد آن خودداری کرده‌اند.

با این‌حال یک دیپلمات غربی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرگزاری آلمان گفته است با توجه به این‌که این گزارش حاوی نکات جدیدی نیست و تنها در مورد مسائل مطرح شده در گزارش‌های پیشین آژانس توضیحات دقیق‌تری را گرد آورده، توجیهی برای صدور یک قطعنامه دیگر وجود ندارد.

۳۵ عضو شورای حکام از دوشنبه، ۱۶ اسفند تا جمعه، ۲۰ اسفند ماه این نشست را در مقر اصلی آژانس در وین برگزار خواهند کرد.

اکنون حدود هشت سال است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش است تا ایران را به پاسخگوی در مورد ابعاد شک‌برانگیز فعالیت‌های هسته‌ایش وادارد و از سال ۲۰۰۶ تا کنون در این زمینه چهار قطعنامه تحریمی علیه جمهوری اسلامی به تصویب رسانده است.

غرب بر این باور است که برنامه اتمی جمهوری اسلامی دارای ابعاد نظامی است و این در حالی است که ایران همواره با رد این اظهارات تأکید کرده است که از فعالیت‌های هسته‌ای خود مقاصد صلح‌آمیزی را دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG