لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۰

وزیر نفت: در صورت عدم لغو تحریم‌ها، صادرات نفت به اروپا قطع می شود


رستم قاسمی،‌ وزیر نفت جمهوری اسلامی
رستم قاسمی،‌ وزیر نفت جمهوری اسلامی
وزیر نفت جمهوری اسلامی ایران با با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در بغدداد هشدار داد در صورتی که اتحادیه اروپا تحریم‌های نفتی علیه ایران را لغو نکند، ایران نیز متعاقبا صادرات نفت به اروپا را قطع خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس، رستم قاسمی روز پنجشنبه، ۳۱ فروردین‌ ماه گفت: «اگر اروپایی‌ها تحریم نفت ایران را لغو نکنند که امیدواریم در بغداد چنین کنند، حتما صادرات نفت به اروپا را قطع خواهیم کرد».

اشاره وزیر نفت جمهوری اسلامی به دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۵+۱ است که قرار است سوم خردادماه در بغداد برگزار شود.

وی با تاکید بر این‌که صادرات نفت به فرانسه و انگلیس متوقف شده، اما فروش نفت به یونان رسما قطع نشده است، گفت: «صادرات نفت به بقیه کشورها ادامه دارد یا با مشکلات مالی مواجه هستیم اما منتظر خبرهای آینده هستیم و نحوره برخورد اروپا با ایران، در رابطه با فروش نفت به اروپا، تاثیر زیادی دارد».

به دنبال وضع تحریم‌های نفتی از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران در سوم بهمن‌ماه گذشته، تهران نیز اعلام کرد که صادرات نفت به چند کشور اروپایی از جمله بریتانیا و فرانسه را قطع کرده است.

این در حالی است که وابستگی فرانسه و بریتانیا به نفت ایران بسیار اندک است و به گفته خبرگزاری رویترز، تنها چهار درصد از نفت وارداتی فرانسه و یک درصد از نفت وارداتی بریتانیا در سال ۲۰۱۱، از ایران خریداری شده بود.

تحریم‌های اتحادیه اروپا که به منظور مقابله با برنامه به گفته غرب «مشکوک» هسته‌ای ایران وضع شده‌اند، ضمن منع عقد قرادادهای جدید نفتی با ایران، مقرر کرده است کشورهایی که در حال حاضر طرف قرارداد ایران هستند تنها تا یازدهم تیرماه می‌توانند به تجارت نفتی با ایران بپردازند.

تا کنون تعدادی از کشورهای اروپایی خرید نفت از ایران را متوقف کرده‌اند و دیگر کشورها همراه با بعضی از خریداران آسیایی از میزان واردات نفت خود از ایران کاسته اند.

پرداخت‌های نفتی به ایران به دلیل تحریم های بین المللی با مشکل روبرو شده است. اوایل فروردین‌ماه منابع آگاه اعلام کردند که شرکت شل برای تسویه حساب یک میلیارد دلاری خود با ایران دچار مشکل شده است.

رستم قاسمی روز پنجشنبه در خصوص بدهی‌های نفتی ایران گفت: «(یونانی‌ها)‌ به ما بدهی دارند که در حال یافتن راهی برای پرداخت آن هستند و به جز شل و شرکت‌های یونانی بقیه کشورهای اروپایی بدهی نفتی به ایران ندارند.»

جمهوری اسلامی همواره تاکید کرده است که تحریم نفت ایران به ضرر بازار جهانی خواهد بود و رستم قاسمی در سخنان اخیر خود بار دیگر به این نکته اشاره کرد و گفت: «همانطور که اعلام تحریم نفت ایران روی بازار جهانی نفت و قیمت‌ها تأثیر داشته، اگر تحریم نفت ایران در اروپا لغو نشود این مسئله تأثیرات جدی در تأمین و امنیت انرژی جهان و اروپا خواهد داشت.»

اتحادیه اروپا دومین خریدار بزرگ نفت ایران به شمار می‌رود که در مجموع حدود ۱۸ درصد از نفت تولید شده ایران را شامل می شود.

ایران، دومین تولید کننده بزرگ نفت در سازمان اوپک است و حدود ۸۰ درصد از درآمد خارجی سالانه خود را از محل فروش نفت به دست می‌آورد.
XS
SM
MD
LG