لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۲

وزارت خارجه ایران: سفر احمدی نژاد به ابوموسی موضوع داخلی است


عکس خبرگزاری ایرنا از سفر محمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی
عکس خبرگزاری ایرنا از سفر محمود احمدی نژاد به جزیره ابوموسی
به دنبال اعتراض امارات متحده عربی به سفر رئیس جمهور ایران به جزیره ابوموسی و پس از آن احضار سفیر خود از ایران، وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی اعلام کرد که سفر محمود احمدی‌نژاد به ابوموسی یک موضوع داخلی است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، حسین امیر عبداللهیان، معاون عربی آفریقایی وزارت امورخارجه ایران پنجشنبه، ۲۴ فروردین گفت: «موضوع بازدید محمود احمدی‌نژاد از این جزیره (ابوموسی)، موضوع داخلی است که در چارچوب سفر استانی وی انجام گرفته است.»

وی در ادامه بر اهمیت گفت‌وگوهای دو جانبه به منظور حل و فصل سوء تفاهم‌های احتمالی در این زمینه تأکید کرد.

محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری اسلامی ايران، ۲۳ فروردین‌ماه، در ادامه سفر خود به استان هرمزگان وارد جزيره ابوموسی شد و در سخنانی گفت که «ملت ايران هيچ نگرانی از ناحيه تحريف اسامی چون خليج فارس ندارد چرا که نگرانی ناشی از ناتوانی و ضعف است که ملت ايران از اين نقيصه دور هستند.»

این سفر مورد انتقاد شدید امارات متحده عربی قرار گرفت و وزیر امور خارجه امارات سفر آقای احمدی‌نژاد به ابوموسی را «نقض آشکار حاکميت امارات بر سرزمين های خود» دانست.

در همین راستا روز پنجشنبه، ۲۴ فروردین ماه امارات سفیر خود در ایران را برای «مشورت» فراخواند.

همچنین در اعتراض به سفر رییس جمهور ایران به ابوموسی، تیم ملی فوتبال امارات نیز بازی دوستانه خود با ایران را که قرار بود سه شنبه هفته آینده در فجیره امارات برگزار شود، لغو کرد.

جزيره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک که تا سال ۱۹۷۱ زير سيطره بريتانيا قرار داشت، همزمان با عقب نشينی نيروهای نظامی اين کشور از خليج فارس و استقلال کشورهای زير سلطه آن، به کنترل ايران درآمد.

ابوموسی که تنها جزيره دارای جمعيت در ميان اين سه جزيره است، بر اساس توافقی ميان ايران و شيخ نشين شارجه که اکنون بخشی از امارات متحده عربی است به صورت مشترک اداره می شود.

اما امارات می گويد که ايران در سال ۱۹۹۲ کنترل کامل جزيره ابوموسی را در اختيار گرفته و اقدام به ايجاد فرودگاه و پايگاه نظامی در آن کرده است.

ايران اظهارات مقام های اماراتی درباره حاکميت بر سه جزيره ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را بی اساس دانسته و اختلافات ميان دو کشور را «سوء تفاهم» خوانده است.
XS
SM
MD
LG