لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

ترکیه خبر دستگیری فرد شماره دو «پ کا کا» توسط ایران را تکذیب کرد


مراد کاراییلان، نفر دوم حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کاکا)
مراد کاراییلان، نفر دوم حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کاکا)
احمد داووداغلو، وزیر خارجه ترکیه خبر دستگیری فرد شماره دو «پ کا کا» توسط ایران را تکذیب کرد. خبر دستگیری مراد کاراییلان (قره‌ئیلان)، توسط ایران روز یکشنبه به نقل از علاءالدین بروجردی در خبرگزاری‌ها منتشر و پس از آن نیز از سوی وی تکذیب شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عیسی قنبری، معاون امنیتی انتظامی استاندار آذربایجان غربی روز دوشنبه خبر دستگیری نفر دوم حزب کارگران کردستان ترکیه، «پ.کا.کا» را تکذیب کرد و فرمانده قرارگاه «حمزه سیدالشهدای»‌ این استان نیز این خبر را شایعه دانست.

در عین حال خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه‌های ترکیه نیز گزارش کرده است که احمد داووداغلو، وزیر امور خارجه ترکیه این خبر را تکذیب کرده و گفته است که هیچ نشانه‌ای مبنی بر تأیید این خبر وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، علاءالدین بروجردی در حاشیه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس از دستگیری «فرد شماره دو پ.کا.کا» خبر داد و حملات جدید مرزی در غرب ایران را «عکس‌العمل پژاک» در قبال این دستگیری دانست.

اگرچه آقای بروجردی به نام فردی در این خصوص اشاره نکرد، رسانه‌های ترکیه از بعد از ظهر شنبه اخباری در خصوص دستگیری مراد کاراییلان (قره‌ئیلان)، معاون عبدالله اوجالان، رهبر پ.‌کا.‌کا، در کوهستان قندیل در شمال عراق توسط نیروهای امنیتی ایران منتشر کردند.

ساعاتی پس از اظهارات رئیس کمیسیون امنیت ملی در مجلس، آقای بروجردی خبر دستگیری فرد شمار دو پ.کا.کا را تکذیب کرد و گفت: «حرف من این بود که شنیده‌های بنده درباره خبر دستگیری یکی دیگر از رهبران پ.کا.کا در حد خبرهای منتشر شده از رسانه‌های ترکیه است و صحت و سقم آن را باید از مراجع ذیصلاح مشخص کرد.»

در عین حال روز یکشنبه مراد کاراییلان، از مخفیگاه خود در «مناطق مرزی ایران و عراق» در گفت‌و‌گو با شبکه «روژ تی‌وی»، این اخبار را اقدامی با هدف تضعیف روحیه پ.کا.کا دانست که از سوی ایران و ترکیه صورت می‌گیرد.

روزنامه «تودِی زَمان»، چاپ ترکیه روز دوشنبه در همین خصوص تأکید کرد که آقای داووداغلو ساعات پایانی روز یکشنبه، از گفت‌و‌گوی تلفنی با علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه ایران خبر داد و افزود که آقای صالحی خاطرنشان کرده که اطلاعاتی در مورد دستگیری آقای کاراییلان در دست نیست.

به گفته این روزنامه، آقای داووداغلو توضیح داده است: «در گفت‌و‌گوی تلفنی با وزیر خارجه ایران از وی خواستم اگر ایران در این خصوص اطلاعاتی دارد، با ما در میان بگذارد. او خبر دستگیری آقای کاراییلان را تأیید نکرد. اخبار منتشر شده صحت ندارند. حداقل، ایران این اخبار را تأیید نکرده است.»

روزنامه «تودِی زمان» همچنین به نقل از وزیر امور خارجه ترکیه از گفت‌و‌گوی سفیر ترکیه در ایران با آقای بروجردی خبر داده و افزوده که آقای بروجردی گفته است که وی در مورد بازداشت آقای کاراییلان هیچ اظهار نظری نکرده است.

حزب کارگران کردستان، از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه علیه دولت ترکیه را آغاز کرد؛ این گروه از سوی فهرست گروه‌های ترویستی ترکیه، ایران و آمریکا قرار دارد.
XS
SM
MD
LG