لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۸

سفیر ایران در روسیه: امکان دارد پروتکل الحاقی را بپذیریم


محمود رضا سجادی، سفیر ایران در مسکو
محمود رضا سجادی، سفیر ایران در مسکو
محمود رضا سجادی، سفیر ایران در روسیه روز چهارشنبه،ششم اردیبهشت‌ماه، ضمن اشاره به احتمال پذیرش پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای از سوی ایران، اعلام کرد که تهران طرح گام به گام روسیه برای حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی را مطالعه می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، سفیر ایران در مسکو، در گفت‌و‌گویی در محل سفارت ایران گفت «ایران امکان دارد پروتکل الحاقی معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را بپذیرد، معاهده‌ای که امکان بازرسی‌های جامع‌تر از تأسیسات هسته‌ای ایران را برای بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فراهم می‌کند.»

وی در عین حال با تأکید بر این‌که ایران حق خود برای دستیابی به انرژی اتمی را محفوظ نگاه خواهد داشت، خاطرنشان کرد: «ما باید طرح روسیه برای حل مناقشه هسته‌ای را مورد مطالعه قرار دهیم تا ببینیم این طرح بر چه اساسی تنظیم شده است.»

طرح گام به گام روسیه که هفته گذشته از سوی معاون وزیر امور خارجه روسیه پیشنهاد شد، به ایران این امکان را می‌دهد تا مانع از اجرایی شدن تحریم‌های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران شود. این تحریم‌ها قرار بر این است که ۱۰ تیرماه اجرایی شوند.

بر اساس این طرح در مقابل گام‌هایی از سوی ایران، نظیر خودداری از تولید سانتفریفوژ‌ و ماشین‌های جدید مربوط به غنی سازی اورانیوم، کشورهای غربی نیز متعهد خواهند شد تا تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعمال نکنند.

به دنبال اظهارات سفیر ایران در مسکو، ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که آقای سجادی در مذاکرات بین‌المللی درباره برنامه هسته‌‌ای ایران «نقش محوری» ندارد.

خانم نولند افزود آن‌چه در این میان بیشترین اهمیت را دارد گفتار و کردار ایران بر سر میز مذاکرات است.

ایران به هماره ۵+۱ اواخر فروردین‌ماه در استانبول پای میز مذاکره نشست و قرار بر این است که دور بعدی این مذاکرات در بغداد برگزار شود.

اِلِنا سوکووا، مدیر مرکز خلع سلاح و منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در وین در خصوص طرح گام به گام روسیه به بلومبرگ گفته است که بر پایه این طرح سطح غنی‌سازی ایران در حد کنونی باقی می‌ماند.

وی توضیح داده است: «این طرح از گسترده شدن غنی سازی در ایران جلوگیری می‌کند، اما آن را کاهش نمی دهد. به عبارتی پیشنهاد روسیه عبارت است از خودداری ایران از گسترش برنامه هسته‌ای در ازای خودداری غرب از اجرایی کردن تحریم‌های جدید.»

خانم سوکووا با این‌حال پذیرفته شدن پروتکل الحاقی از سوی ایران را «گام بزرگی به جلو» می‌داند و گفته است که این پروتکل موجب شفافیت بیشتر برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی خواهد شد و امکان بازدید سرزده بازرسان آژانس از تأسیسات هسته‌ای ایران را فراهم خواهد کرد.

غرب می‌گوید برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است و خواستار شفاف‌سازی ایران در این زمینه شده است، حال آنکه ایران این ادعا را رد کرده و می‌گوید از فعالیت‌های هسته‌ای خود اهداف صلح‌آمیزی را دنبال می‌کند.
XS
SM
MD
LG